Foto: Johan Kruithof

Tweede 'wandeling' van Maliepaard

RIDDERKERK - Het tweede boek in de serie "Een historische wandeling door de oude kernen van Ridderkerk" is klaar. Na het eerste deel met veel historische feiten over Bolnes presenteert zelfstandig lokaal historicus Adrie Maliepaard op zaterdag 9 september zijn boek over Slikkerveer.
Net als het boek over Bolnes worden de door Maliepaard in archieven gevonden wetenswaardigheden gepresenteerd als een denkbeeldige wandeling, die voert langs onder meer de vroegere scheepswerven, Electro, Klavarskribo en verschillende boerderijen. De auteur verhaalt daarnaast ook uitgebreid over eigenaren, huurders en vaklieden van Huys ten Donck, het Slikkerveerse Koffiehuis en Quirijn Adriaens Huijser, de stamvader van duizenden Ridderkerkers. In verschillende hoofdstukken brengt hij ook vergeten historie boven water en zet hij fouten uit eerdere publicaties recht. "Je kunt iets niet voor waar aannemen als je het niet met bewijzen kunt staven" aldus Maliepaard (82), die meer dan duizend keer archieven bezocht. Hij maakte bij die bezoeken 93.000 foto's van oude stukken, die hij thuis documenteerde en verwerkte.
Er werd zo bijna zeven jaar werk gestopt in het boek over Slikkerveer. Maliepaard deed daarbij weer veel ontdekkingen. Hij vond stukken over een onbekende boerderij in het Donckse Bos en reconstrueerde de mislukking van een kippenfarm. Er werden veel bijzondere foto's bij gevonden door Hans van Gelder, die ook weer de schitterende opmaak verzorgde. Beide heren werken nu alweer aan het derde deel dat over Rijsoord zal gaan. Dat zal op z'n vroegst eind 2018 gereed zijn.
Het boek "Slikkerveer 1400-2017" kost € 19,95. De eerste exemplaren zijn zaterdag 9 september te koop tijdens presentatie en op de najaarsmarkt op het Dillenburgplein. Ook komen er weer boeken te liggen bij boekhandel De Ridderhof.