Foto: Johan Kruithof

Afscheid met Strakke Bami

RIDDERKERK - Op woensdag 6 september neemt Iwan Esajas afscheid als wijkagent van Slikkerveer. Hij is negen jaar in deze Ridderkerkse wijk werkzaam geweest en vervolgt zijn carrière in een ander politiedistrict als wijk operationeel expert.
Hij zal in die functie wijkagenten trainen en begeleiden en ook andere politiemensen ondersteunen op het gebied van straatcultuur en haar invloeden. Isajas deed op hiermee veel ervaring mee op als politieman in het Oude Westen en het Centrum van Rotterdam. Daarna leerde Slikkerveer hem als wijkagent kennen. Hij werd in die rol de 'huisagent' van het Gemini College, maar had ook zeker oor voor de vele ouderen in de wijk. Isajas kwam op het idee om boekjes uit te delen waarin wijkbewoners notities konden maken van verdachte zaken of andere dingen die ze onder de aandacht van de politie wilden brengen. Hij kijkt er met een tevreden gevoel op terug: "In augustus 2016 kreeg ik uitbreiding van mijn wijk met Slikkerveer Noord erbij, waarbij ik na vier maanden met een bewoners aantal van 10.000 bewoners het aardig druk had. Door de grote hulp van de collega's van het wijkteam Oude Maas hebben we heel veel zaken een plaats kunnen geven."
Voor hij afzwaait neemt Esajas op een smakelijke manier afscheid van zijn collega's en wijkbewoners. Met wijkagenten van Ridderkerk en Barendrecht en vrijwilligers van de Stichting Wijkactiviteiten Slikkerveer staat hij volgende woensdagmiddag in de keuken van WVC Slikkerveer voor een kookworkshop Strakke Bami. De deelnemers van deze workshop zullen ook zelf van dit Surinaamse gerecht kunnen genieten. Dat geldt ook voor de vroege bezoekers van zijn afscheidsuurtje, waarmee wijkbewoners van 16.00 tot 17.00 uur de kans hebben om hem de hand te schudden. Zolang de bodem nog niet in zicht is worden kommetjes met bami opgeschept. "Er zal een beperkte hoeveelheid worden gemaakt. Voor wie wil proeven geldt dus: wie het eerst komt, die eerst maalt!" aldus Esajas, die veel bekenden hoopt te begroeten. De rol van wijkagent voor Slikkerveer zal worden overgenomen door Hans Pons.