Foto: Johan Kruithof

Gemotiveerd naar betere resultaten

RIDDERKERK - Per 1 augustus is Stytia de Leeuw in Ridderkerk begonnen als nieuwe algemeen directeur van het Farelcollege. Zij is in die functie opvolger van de inmiddels gepensioneerde Peter Meij en laat zich net als hem liever rector noemen. "Officieel is het directeur, maar rector vind ik mooier en meer bij een school passen."
De Leeuw was de afgelopen twaalf jaar rector van het Marnix Gymnasium in Rotterdam, een school die net als Farel valt onder de Vereniging voor Christelijk Voortgezet Onderwijs (CVO). In die periode leerde ze de school in Ridderkerk al een beetje kennen: "We deden samen al wat projecten. En toen deze stoel vrijkwam heb ik enthousiast gesolliciteerd. Voor mij is het een nieuwe uitdaging om leiding te geven aan een school met alle opleidingsniveaus."
De nieuwe rector heeft als ambitie om het Farelcollege nog beter op de kaart te zetten. "Deze school is al een sterk merk, maar over vijf jaar moeten we ons nog sterker hebben geprofileerd" blikt Stytia de Leeuw naar de toekomst. Met haar vorige school deed ze veel aan PR en communicatie en daar zal ze nu ook op inzetten. "Het is belangrijk dat de buitenwereld weet wat er binnen de schoolmuren speelt. Laat iedereen maar weten wat hier allemaal mogelijk is" onderstreept ze. Vanzelfsprekend vindt de rector dat de school meegaat met onderwijsvernieuwingen en staat voor maatwerk. "Met maatwerk kunnen we bereiken dat alle leerlingen betrokken blijven. Als ze gemotiveerd zijn komen ze ook tot betere resultaten."
De Leeuw brengt er de ervaring voor mee. Onder haar leiding kreeg het Marnix Gymnasium het predicaat 'excellente school'. Dat vraagt volgens haar een sterke basis: "Alles wat binnen de maatschappij speelt, vertaalt zich ook binnen de school. Daar moeten de docenten op toegerust zijn."