Foto: Johan Kruithof

Monumentendag bij rivier

RIDDERKERK - Op 9 september aanstaande is het weer Open Monumentendag. Het comité Open Monumentendag in Ridderkerk, ondersteund door de gemeente en de Stichting Oud Ridderkerk, heeft weer een interessant programma samengesteld. De dag begint om 10.00 uur in Paviljoen Struis, het nieuwe restaurant op De Schans bij de aanlegplaats van de Waterbus.
Het landelijke thema van de monumentendag dit jaar is "Boeren, Burgers en Buitenlui". Dit thema is in Ridderkerk vertaald naar en gekoppeld aan de industriële ontwikkeling (de werven) en de buitenlui, de "gastarbeiders" van toen. Zij zijn destijds geworven door de bedrijven en hebben hier kortere of langere tijd gewerkt en velen hebben hier een bestaan opgebouwd. Tevens is er aandacht voor de 'buitenlui' van nu, niet geworven, maar op de vlucht voor oorlog en geweld, zoekend naar veiligheid. Naast deze thema's is er aandacht voor de transformatie van de rivieroevers, waar de industrie steeds meer wijkt voor woningen. De locatie voor de opening past bij dit thema. Paviljoen Struis is een modern en bijna industrieel vormgegeven restaurant dat ligt aan de rivieroever met aan de ene kant scheepvaartindustrie en aan de andere kant in ontwikkeling zijnde woningbouw. Wethouder Marten Japenga zorgt voor de opening. Vervolgens zijn er enkele korte lezingen. Naar verwachting is het ochtendprogramma omstreeks 12.00 uur afgelopen. Gedurende de dag zijn de deelnemende monumenten tot 16.00 uur te bezoeken.