In het Snuffelpand werd de cheque voor Stop Poverty gespresenteerd
In het Snuffelpand werd de cheque voor Stop Poverty gespresenteerd Foto: Johan Kruithof

Snuffelgift voor onderwijs in Oeganda

RIDDERKERK - Stichting Stop Poverty is verrast met een gift van € 1250 uit Ridderkerk. De Vrouwen voor Vrede konden deze cheque voor onderwijs in Oeganda uitschrijven uit de opbrengst van het Snuffelpand. Er wordt hiermee bijgedragen aan het schoolgeld dat de meeste ouders van de kinderen niet kunnen betalen.
Stop Poverty is een kleine non-profit organisatie, die al zeven jaar werkt in Oeganda. Dit is een van de armste landen van Afrika en de bittere armoede is vooral in de kleine dorpen, waar men het moet stellen zonder elektra, sanitatie of medische zorg. In Bupadhengo zet Stop Poverty zich nu in om 700 kinderen in de leeftijd van 4 t/m 17 jaar naar school te laten gaan. Daarbij wordt ingezet op zelfredzaamheid, zodat in de toekomt geen steun meer nodig zal zijn. De stichting hoopt dit te realiseren door de aankoop van 44 acres (176.000 m²) landbouwgrond, waarvan de opbrengsten geheel ten goede zullen komen aan het onderwijs voor de kinderen uit de armste families. "De leerlingen van de lagere school kwamen gemiddeld als tweede uit het National Exam, ondanks de beperkte middelen. Zij kunnen verder naar middelbaar onderwijs, maar het schoolgeld van bijna € 200 per kind kan bijna niemand opbrengen. De meeste ouders verdienen niet meer dan € 30 per maand voor het hele gezin" zegt voorzitter Arie Kruizinga.
Op zaterdag 2 september is de maandelijkse verkoop in het Snuffelpand. Alle tweedehands spulletjes staan weer goed gesorteerd uitgestald van 10.00 tot 16.00 uur. Voor meubels e.d. kan men tussen 10.00 en 15.00 uur een kijkje nemen bij de opslag aan de P.C. Hooftstraat (tegenover de dierenkliniek).