Ridderkerk loopt warm voor glasbak

RIDDERKERK - 'Glascoach' Gianni Romme bracht vrijdag 1 september een bezoekje aan Ridderkerk. Bij de glasbak bij winkelcentrum de Ridderhof ging het winkelend publiek met de voormalig langebaanschaatser op de foto.

Hiermee gaf de gemeente Ridderkerk de aftrap van de campagne 'Ridderkerk geeft gas op glas'.

"Glas hoort in de glasbak, waar anders?" gaf de bekende schaatser aan. Hij complimenteerde voorbijgangers die hun potjes en flessen verzameld hadden om ze in de glasbak te gooien. Ook wethouder Marten Japenga ziet graag dat bewoners hun glas buiten het restafval houden. "Glas is een waardevolle grondstof die je eindeloos kunt hergebruiken. Deze campagne sluit goed aan op de doelstelling om in Ridderkerk meer afval, of beter herbruikbare grondstoffen, in te zamelen."

Eerder op de dag ondertekenden Gianni en wethouder Marten Japenga in het gemeentehuis een intentieverklaring. Daarin is vastgelegd dat de gemeente Ridderkerk en Stichting Nederland Van Afval Naar Grondstof (Nedvang) een samenwerking aangaan voor de verbetering van de inzameling van verpakkingsglas in Ridderkerk. "Gezamenlijk dagen wij Ridderkerk uit om 'gas op glas' te geven. Het is een gouden win-win situatie: meer recycling van glas betekent minder restafval." Om het inzamelen van verpakkingsglas makkelijker te maken, deelde een promotieteam deze ochtend gratis glastassen uit.