Alles gaat in de vakantie wat langzamer en dat geldt zeker voor Youri.

De te lange zomervakantie

Youri Haasdijk is 19 jaar, studeert media en entertainment management en woont in Ridderkerk.

De zomer: veel rust, vakantie en natuurlijk goed weer. Van dat laatste is niet veel te merken, maar toch: iets is beter dan niets. Maar goed, de zomer klinkt als een heerlijk seizoen met vrolijke, relaxte en mooie activiteiten, waarin je lekker kunt bijkomen van al het harde werk van het afgelopen jaar. En dat is ook zo natuurlijk.

Toch brengt de zomer ook iets duisters met zich mee. En daarmee bedoel ik niet de zonsverduistering van afgelopen maand, maar eerder een verduistering van de dingen die je doet. Ik voel me tijdens zo'n zomervakantie namelijk vaak heel erg loom, wat meestal leidt tot verveling of nutteloosheid. Niet dat ik de afgelopen weken helemaal niets heb gedaan, integendeel zelfs: ik heb me veel met sport beziggehouden en ben nog op vakantie gegaan. Desondanks voelt de zomer toch als een diep dal in de dingen die ik doe of moet doen: geen studie, geen sportverplichtingen, niks.
U zal nu misschien denken "ga dan wat doen, luie student", en geloof me, dat heb ik echt geprobeerd.
Helaas gaat alles wat ik dan in de vakantie doe net wat langzamer, alsof het in een lagere versnelling staat. Je slaapt lang, blijft lang in bed liggen en doet gewoon weinig op een dag. Je begint eerst in de ontkenningsfase: je gaat jezelf op een gegeven moment wijs maken dat je het allemaal verdient hebt na een jaar school en dat je tijdens de zomervakantie mág of zelfs móet uitrusten. En dat is ook wel zo natuurlijk, maar op een gegeven moment is het klaar.

Je wilt weg uit die zomervakantie en weer keihard aan de bak.

En vanaf dat moment komen de eerste schuldgevoelens naar boven. Dan kijk je om je heen en zie je mensen met maar tweeenhalve week zomervakantie. 'Vreselijk', denk je dan terwijl je languit in de tuinstoel ligt.
Na een tijdje besef je pas in wat voor luxe situatie je bevindt en ga je je schuldig voelen tegenover de korte-vakantie-mensen.
Gevolg: je wilt de zomervakantie uit en zo snel mogelijk weer beginnen. U zal waarschijnlijk zeggen: 'Ach, wat een luxeprobleem. Had ik maar zo lang vakantie zonder verplichtingen.', maar geloof me: dat is te makkelijk gezegd. Wanneer je té lang in een zomervakantie terecht komt, wil je er gewoon uit. Je wilt weg uit die zomervakantie en weer keihard aan de bak. Helaas kan dat niet zomaar. Nee, wanneer je eenmaal in een te lange zomervakantie terechtgekomen bent, kom je er niet 1,2,3 weer uit. Je zit opgesloten, en een helse lijdensweg begint.

Allereerst check je wanneer je weer moet beginnen met school of werk. Vaak duurt dat dan nog een week of twee en je probeert jezelf moed in te spreken dat die twee weken zo voorbij zijn.
Maar diep van binnen weet je dat deze veertien dagen als maanden kunnen voelen. Vervolgens probeer je jezelf los te wringen uit de zomervakantie.
Je zet je wekker iedere dag, in de hoop om weer in een ritme te komen. Leuk bedacht, maar dat werkt natuurlijk niet in een zomervakantie.
Overdag thuiszitten is ook geen optie. En dus moet je jezelf er weer toe zetten om naar het zwembad, strand of de bioscoop te gaan. Vreselijk.
En probeer dat maar eens veertien dagen vol te houden.

Niet veel mensen die een te lange zomervakantie hebben meegemaakt kunnen dit, net als ik, navertellen. Ik ben uiteindelijk gered door de Ardennenweek van school, die een week eerder begon dan de officiële lesweken. Was deze een week later begonnen, zou ik niet weten hoe ik uit deze zomervakantie was gekomen.

Reageren kan via www.decombinatieridderkerk.nl

Youri mailen kan via redactiecombinatie@baruitgeverij.nl.