Gerhard Hormann gaat er graag met zijn oude fiets op uit
Gerhard Hormann gaat er graag met zijn oude fiets op uit Foto: Johan Kruithof

Volop genieten met 'gratis geld'

RIDDERKERK - In zijn nieuwe boek "Leven van de Lucht" deelt Gerhard Hormann zijn ervaringen met een basisinkomen. Van zijn eigen spaargeld kende de Ridderkerkse schrijver zich maandelijks duizend euro toe. Hij mengt zich met die bagage in de discussie over de voor- en nadelen van een basisinkomen.
Hormann schreef eerder boeken over het verkrijgen van meer financiële ruimte door versneld aflossen van de hypotheek en eerder stoppen met werken door verlaging van de maandelijkse lasten. Nu heeft hij de luxe dat hij zich elke maand geld cadeau kan doen uit een goed gevulde spaarpot. "Ik had voor dat geld ook een mooie auto kunnen kopen, maar ik wilde graag dit experiment aan gaan" zegt de auteur, die verwacht dat er in de toekomst een basisinkomen voor iedereen zal zijn: "Nu is er nog geen dwingende reden om die stap te doen. Maar door de voortschrijdende automatisering zal er steeds minder werk zijn, terwijl alle mensen wel moeten kunnen eten en wonen."
Op korte termijn hoeft men die gratis bonus van de overheid niet te verwachten. Volgens Gerhard Hormann kan het geen kwaad om het dan maar zelf te regelen. "Het legt de basis om nog meer te kunnen genieten van je vrije tijd. Als je een vast bedrag heb om op terug te vallen kun je makkelijk nee zeggen tegen klussen waar je geen zin in hebt. Je kiest voor werkzaamheden en activiteiten waar je wel ziel en zaligheid in wil leggen" heeft de schrijver ervaren.
In het geval van Hormann is dat schrijven en veel lezen. Daarnaast mag hij er graag met een oude fiets op uit in de omgeving. Met duizend euro in de maand zit een verre vakantie er niet meer in, maar de schrijver ervaart dat allesbehalve als een gemis: "Sterker nog, ook een korte vakantie vind ik al een hinderlijke onderbreking van alles waar ik dichtbij huis van kan genieten. Als ik naar vrienden foto's stuur van het groen in de buurt geloven ze niet dat ik tussen Rotterdam en Dordrecht woon. Het is voor mij ook echt een herwaardering van de nabije omgeving."
Herwaardering is er in zijn nieuwe boek ook voor het kopen van elpees. Daarnaast gaat Hormann heel vaak naar de film. Hij is niet meer de man die op alles bezuinigt, zoals in zijn eerste budgetboeken het geval was. "Ik krijg nog vaak bezuinigingstips, maar dat stadium ben ik al voorbij. Het is alsof je huiswerktips krijgt, terwijl je al van school af bent. Ik blijf wel kostenbewust. Gemiddeld nam ik maar de helft van mijn basisinkomen op. Als het maar even kan laat ik mijn oude auto staan en stap ik op de fiets."
"Leven van de Lucht" is een uitgave van Just Pubishers en ligt voor € 14,95 in de winkel.