De directeur van Nieuw Reijerwaard zou te rijkelijk beloond zijn
De directeur van Nieuw Reijerwaard zou te rijkelijk beloond zijn Foto: Johan Kruithof

Onderzoek naar hoge beloning

RIDDERKERK - Naar aanleiding van de vragen van een groep inwoners uit Rotterdam, Barendrecht en Ridderkerk, heeft het Ministerie van Binnenlandse Zaken besloten alsnog een onderzoek te starten naar de vergoeding aan de voormalige directeur van Nieuw Reijerwaard. Eerder liet het Ministerie nog weten dat zo'n onderzoek de taak is van het bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling.
De inwoners zijn boos over het hoge salaris van de dit jaar opgestapte directeur Van Grunsven. Die ontving over de periode 2012 tot 2015 een bedrag van een kleine drie ton per jaar, zo'n € 120.000 boven de Balkenendenorm. Volgens het bestuur van Nieuw Reijerwaard was de WNT, de wet die het salaris van een functionaris in de publieke sector regelt, onduidelijk en niet van toepassing omdat Van Grunsven niet in loondienst, maar ingehuurd was. De inwoners bestrijden dit, temeer omdat Nieuw Reijerwaard de vergoeding achteraf alsnog verdedigde met het zogeheten overgangsrecht van diezelfde wet. Nadat men geen gehoor vond bij de lokale politiek, wendde de groep zich tot het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Dat bevestigt dat er geen onderscheid gemaakt mag worden tussen een ingehuurde directeur en één in loondienst, doch meldde dat er eerder al onderzoek zou zijn gedaan naar de vraag of de vergoeding voldeed aan de wettelijke eisen. Of het thans aangekondigde onderzoek zich op iets anders richt is onduidelijk; het Ministerie doet geen mededelingen over lopende zaken. Bij een overtreding wordt hierover in de jaarrapportage melding van gedaan.