Komen er nog meer schermen bij Ridderkerk-West? (foto Cor van Loo)
Komen er nog meer schermen bij Ridderkerk-West? (foto Cor van Loo) Foto: Johan Kruithof

Is er hoop op schonere lucht?

RIDDERKERK - Milieu Defensie is door de rechter in het kort geding om gezonde lucht in het gelijk gesteld. De advocaat van Milieu Defensie bracht in zijn pleidooi terecht naar voren dat de Nederlandse Staat de levens en de gezondheid van haar burgers dient te beschermen. Wij ademen allemaal lucht in. Daarom moet voorkomen worden dat de lucht schadelijke, ziekmakende en dodelijke gevolgen heeft. Cijfers van diezelfde overheid zijn schokkend: inwoners van Nederland leven gemiddeld 13 maanden korter. En een miljoen mensen leeft in ongezonde lucht.
Bovendien is het voorzorgbeginsel geldend: de Staat heeft de verplichting verslechtering van het milieu tegen te gaan. Voor de Europese Unie is dat beginsel bepalend, regelgeving is daarop gebaseerd. De Landsadvocaat van de Staat meent dat er niet zo aan die wetgeving vastgehouden diende te worden. Telkens bracht hij naar voren: 'Wij zijn enorm goed bezig'.
Maar de Europese Commissie noemde de luchtkwaliteit in

Nederland 'zorgwekkend'. Het AD (07-09-2017) meldde dat Rotterdam, Den Haag en Amsterdam in de top 12 van de meest vervuilde stedelijke gebieden van Europa staan.

Doet de Staat dan niks? Natuurlijk wel. Jaren geleden werd het NSL, het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit, in het leven geroepen. In Ridderkerk hebben we er ook mee te maken gehad toen bij het viaduct op de Populierenlaan langs de A15/A16 luchtschermen werden aangebracht. Maar het NSL schoot te kort in verdere effectieve maatregelen.
Neemt Ridderkerk dan geen maatregelen?

Initiatieven
In Ridderkerk kan naast initiatieven die de gemeente zelf al neemt, nog meer gedaan worden aan bevordering van zonne-energie. Woonvisie bijvoorbeeld doet dat. Ze is een actie gestart waarbij huurders de gelegenheid krijgen zonnepanelen te huren.
De raadsperiode van vier jaar

is haast voorbij. Wat blijft er over van het dichten van 'het gat' langs de A15/A16 dat het college als speerpunt had aangemerkt? De werkgroep Lucht en Geluid hamert daar telkens op. En dan de Rotterdamse weg die in handen is van het Waterschap. Wanneer wordt die smerige, luchtvervuilende en luidruchtige weg eens aangepakt?
Wat doet de gemeente als binnenkort de A15 wordt verbreed? Wordt dan eindelijk voor de bewoners van Drievliet begonnen met een aarden wal of een scherm? Het is te betreuren dat in het Oosterpark helaas vele essen als gevolg van de essentaksterfte gekapt moeten worden. De werkgroep 3VO Biotoop Ridderkerk maakt zicht terecht zorgen. Evenals de werkgroep Lucht en Geluid vragen zij om aandacht en doelgerichte actie. Niet alleen van de overheid maar ook van de bewoners zelf. Milieu Defensie heeft een goed voorbeeld gegeven.

Dick de Winter,
werkgroep Lucht en Geluid