Ridderkerk wil Eneco-aandelen behouden

RIDDERKERK - Burgemeester en wethouders van Ridderkerk zijn tegen de verkoop van het gemeentelijke belang in Eneco. Ridderkerk bezit 1,13 procent van de aandelen in het energiebedrijf.

,,Door aandeelhouder te blijven, ondersteunen we als publiek orgaan de duurzame koers die Eneco nu vaart. Dat is van groter strategisch belang dan het eenmalige geld dat we voor onze aandelen kunnen krijgen. Geld dat we bovendien niet acuut nodig hebben'', motiveren de wethouders Tineke Keuzenkamp (financiën) en Marten Japenga (duurzaamheid) de keus van het Ridderkerkse college.

,,We sluiten ons aan bij de gemeenten die geloven in de visie van Eneco op de energietransitie waarvoor ons land staat. Door aandeelhouder te blijven, kunnen we over die visie meepraten in de aandeelhoudersvergadering'', zeggen de Ridderkerkse bestuurders. ,,Eneco mag niet in verkeerde handen komen. Het duurzaamheidsstreven mag geen prooi worden van op winstgevendheid gerichte aandeelhouders.''

Gemeenten die voorstander zijn van verkoop zeggen, dat er geen doorslaggevend publiek belang zou zijn in het aandeelhouderschap van een commercieel bedrijf. Maar Ridderkerk en enkele andere gemeenten in het land stellen daar tegenover, dat de duurzaamheid van Eneco wel degelijk een zeer belangrijk en actueel publiek belang dient en dat het niet alleen om geld gaat. ,,Het is belangrijk dat Eneco de duurzame koers van dit moment blijft varen. We willen dichtbij het bedrijf blijven om onze invloed op dat punt te kunnen uitoefenen.''

Verkoop van aandelen levert weliswaar een som geld op, maar daartegenover staat dat de gemeente de inkomsten uit de jaarlijkse dividenduitkering van zo'n 700.000 euro kwijtraakt. Dat relativeert volgens het Ridderkerkse college het financiële voordeel van verkoop, want het dividendgat in de begroting zal toch op de een of andere manier moeten worden gedicht.

Principebesluit
De aandelen Eneco zijn nu in handen van 53 gemeenten. Het besluit van burgemeester en wethouders van Ridderkerk om de aandelen Eneco niet te verkopen is een voorlopig besluit. De gemeenteraad wordt op 12 oktober gevraagd daarover zijn zienswijze te geven. Vervolgens neemt het college op 24 oktober een principebesluit. Het formele besluit over verkopen of niet verkopen wordt pas volgend jaar genomen, na de gemeenteraadsverkiezingen.

De aanleiding voor de discussie over de Eneco-aandelen is de per 31 januari 2017 doorgevoerde splitsing van Eneco in een 'gewoon commercieel' productie- en leveringsbedrijf (Eneco Groep N.V.) en een netwerkbedrijf (Stedin Groep). Door de splitsing is de vraag aan de orde of de gemeente aandelen in Eneco willen behouden of afbouwen. Aan alle 53 afzonderlijke gemeentelijke aandeelhouders is gevraagd hierover een principebesluit te nemen voor 31 oktober 2017. De bevoegdheid hiertoe ligt wettelijk bij het college.