Heleen van den Berg (44)

Waar kennen we jou van?
Van 2006 tot 2010 ben ik wethouder van Ridderkerk geweest. Nu werk ik voor de gemeente Rotterdam als programmamanager sociaaldomein. Ik doe veel vrijwilligerswerk in Ridderkerk. Zo zit ik in de raad van toezicht van Sport en Welzijn en Vivenz. Ik doe zo nu en dan nog een wat klusjes voor ChristenUnie. Ik ben ambassadeur van stichting Present en De Wereldwinkel, doe jeugdwerk voor de kerk en zit in het bestuur van De Kandelaar. Daarnaast ben ik geboren en getogen in Ridderkerk.

Kom je vaak mensen tegen die jou 'ergens' van kennen?
Vaak. En het gaat bijna altijd over politiek omdat de meeste mensen mij daar toch van kennen. Dat vind ik niet erg, juist leuk. Toen ik nog wethouder was (en nu krijg ik het nog steeds te horen) ging het vaak over de tram die er nooit is gekomen. Ook gebeurde het bijvoorbeeld dat we vanuit het gemeentebestuur een alcoholproject voerden en dat ik dan werd aangesproken op de twee flessen wijn die ik bij de supermarkt kocht. Grappig!

Je doet veel vrijwilligerswerk naast je fulltimebaan.
Het geeft me energie om met mijn woonplaats bezig te zijn. Ik vind het ook allemaal even leuk en het is vaak makkelijk te combineren omdat mijn werktijden flexibel zijn.

Hoe is jouw gezinssituatie?
Ik woon alleen. Ik heb een grote familie (drie zussen en een broer) en een fijn sociaal leven.

Wat is je mooiste jeugdherinnering?
Zwemmen in buitenzwembad De Dolfijn en schaatsen op de Waal.

Waar heb je voor het laatst heel hard om gelachen?
Ik lach iedere dag, maar afgelopen weekend was weer ontzettend lachen. Met vijf vriendinnen die ik vanuit de kerk ken, ging ik een weekend naar Antwerpen.

Waar word je gelukkig van?
Als ik 's morgens naar mijn werk fiets en het is zo'n mooie, frisse ochtend. Of zo'n warme zomeravond – die we niet zo vaak meemaken in Nederland – op een terras met een wijntje, vrienden en gesprekken die nergens over gaan.

Waar ben je verdrietig om geweest?
Een goede vriendin met wie ik ieder jaar mooie reizen maakte, kwam tweeënhalf jaar geleden om door een misdrijf. Ik mis haar en ook het plotselinge overlijden door een misdrijf houdt me nog steeds bezig.

Van wie krijg je inspiratie?
Ik krijg veel inspiratie van mensen die met veel lol en toewijding hun hobby of werk uitvoeren. Ook powervrouwen zoals Michelle Obama of Angela Merkel inspireren mij.

Welke toekomstdromen heb je nog?
Ik zou nog weleens een ballonvaart willen maken. India stond ook op mijn lijstje als grote wens, maar die rondreis is inmiddels geboekt.

Welk talent zou je willen hebben?
Een muzikaal talent. Mijn zus stoot me soms aan in de kerk dat ik iets te enthousiast (en te hard) meezing. Want ik vind zingen echt heel leuk, maar het klinkt dus voor geen meter. Of creatief met mijn handen zijn. Dat lijkt me handig.

Waar ben je trots op?
Toen ik wethouder was hebben we het buitenzwembad bij De Fakkel kunnen realiseren. Een mijlpaal.

Hoe sta je 's morgens op?
Ik ben een ochtendmens. Ik sta meestal rond half zeven op en ben binnen twintig minuten de deur uit. In de zomer zwem ik drie keer per week baantjes in het zwembad en spring daarna op de fiets naar mijn werk.

Wat zijn je hobby's?
Ik heb niet zoveel tijd, maar ik probeer iedere dinsdagavond te tennissen. Ik reis graag en in de vakanties lees ik ook veel.

Wat vind je stom?
De oorlog in Syrië. Dat we niet kunnen voorkomen dat onschuldige kinderen hier de dupe van worden. O, en ik was begin dit jaar in de Filipijnen vanwege een armoedeproject. Ouders laten hun kinderen daar lijm snuiven zodat ze het hongergevoel vergeten. Heel aangrijpend. Toen ik terugkwam in Nederland vond ik alles hier, waar de mensen over zeuren, stom.

Waar kijk je naar op televisie?
Boer zoekt vrouw. Via Twitter en WhatsApp wissel ik het commentaar met vriendinnen uit tijdens de aflevering. En 'Ik vertrek'. Ongeloofelijk hoe onvoorbereid sommige mensen naar het buitenland vertrekken. Zelf zou ik zoiets echt nooit doen.

Wat staat er in het laatste WhatsAppje dat je kreeg?
Dat was een bericht in de familieapp.
Mijn broer, zussen en ouders zijn deelgenoot. En ook een aantal van mijn nichtjes en neefjes (ik heb er twaalf) staan er al bij.
Meestal gaat het over de kinderen en worden er foto's en weetjes gedeeld.

Wat is je favoriete quote?
Dit is een Bijbeltekst: God vraagt dit van je: Wees eerlijk, rechtvaardig en trouw. En denk niet alleen aan jezelf, maar leeft dicht bij God.

Ook iemand opgeven voor deze rubriek? Mail naar astrid@baruitgeverij.nl.