Maurice de Bruin van de golfcommissie en voorzitter Rutger Groenewegen schonken de cheque Foto: Johan Kruithof

Rotary scoort met golftoernooi

RIDDERKERK - Rotaryclub Ridderkerk de Waal deed op 15 september jl. goede zaken met haar jaarlijkse golftoernooi. Na twee dagen met aanhoudende regen werd even gedacht aan afgelasting, maar het werd een zonnige dag op de golfbaan in Rhoon met een prachtige opbrengst. De inschrijfgelden, extra uitdagingen op de golfbaan en een veiling tijdens het diner resulteerden in een cheque van € 27.130,--.
De opbrengst van het golftoernooi van Ridderkerk de Waal kwam dit jaar ten goede aan onderzoek en behandeling van Congenitale Hernia Diafragmatica (CHD), een zeer zeldzame en ernstige aandoening, waarmee jaarlijks ongeveer 50 baby' in Nederland geboren worden. Zij komen op de wereld met een gat in hun middenrif. Tijdens de groei in de baarmoeder verschuiven de organen uit de buikholte zich richting de longen waardoor deze zich niet goed ontwikkelen. Naast een grote sterftekans gaan de kinderen die overleven veelal een toekomst tegemoet vol complicaties en operaties. Het RadboudUMC doet onderzoek naar een goede behandeling. Op de golfbaan aanwezig voor het dankbaar in ontvangst nemen van de cheque waren onderzoekster Willeke Daamen, chirurg Sanne Sanne Botden en Frank Meijer, voorzitter van het Platform CHD. Laatstgenoemde heeft een zoontje dat met deze aandoening is geboren en prijst zich gelukkig met wat nu medisch mogelijk is: "Maar nog lang niet alle kinderen overleven het of hebben een hoge levensverwachting. Wij zetten ons daarom in voor nieuwe technieken om het gat in het middenrif te kunnen sluiten."
Het Radbout UMC werkt nu aan de ontwikkeling van een biologisch afbreekbaar matje, waarmee de effecten verminderd moeten worden.