Sam Bouwmeester markeerde de eerste paal
Sam Bouwmeester markeerde de eerste paal Foto: Johan Kruithof

Nieuwbouw voor houtimport

RIDDERKERK - De zesjarige Xam Bouwmeester mocht vorige week de bouw op gang brengen voor de nieuwe vestiging van Rowood B.V. in Ridderkerk. Als een echte bouwvakker bracht hij, voor hij in de heimachine klom, enkele markeringen op de eerste paal aan. Door het schrijven van opa, papa en Xam op het beton maakte de jonge bouwer ook duidelijk dat hier de derde generatie aan het werk was.
Rowood werd in 1973 als houthandel gestart door Pieter Verhoeven senior. Hij begon met de import van plaatmaterialen aan de Benedenrijweg, maar moest al snel uitzien naar een grotere loods. In 1986 betrok het bedrijf een magazijn en kantoor aan het Laantje in Bolnes. Mede door uitbreiding van het producten programma groeide de onderneming ook hier uit het jasje. Een pand aan de Keurmeesterstraat fungeert al een tijdje als tweede vestiging. "Vooral logistiek is dat niet ideaal. We kunnen straks alles weer bij elkaar brengen. Wij zijn ook blij dat we dit in Ridderkerk kunnen realiseren, want we zijn een echt Ridderkerks bedrijf" zegt Renate Bouwmeester-Verhoeven, die bij Rowood in de voetsporen van haar vader is getreden. Het nieuwe gebouw wordt niet ver van de vestiging aan het Laantje gerealiseerd. De nieuwe plek is gevonden op het bedrijfsterrein aan de Benedenrijweg 190, waar voorheen Energo zat. Voor de activiteiten van Rowood wordt hier in L-vorm een ruim magazijn gebouwd. Er zullen in totaal 201 palen hiervoor de grond in gaan. "Niet ver van de huidige plek, maar we gaan er hier ook verkeerstechnisch enorm op vooruit. Aan het draaien en keren op het Benedenrijweg voor het laden en lossen bij ons zal straks tot het verleden behoren" aldus Renate. De oplevering van de nieuwbouw wordt het eerste kwartaal van 2018 verwacht.