Hans Muntz toont de oorkonde
Hans Muntz toont de oorkonde Foto: Johan Kruithof

Vrijwilligersmedaille voor Muntz

RIDDERKERK - De Ridderkerkse brandweer heeft donderdagavond afscheid genomen van brandmeester Hans Muntz. De 64-jarige Ridderkerker, die meer dan veertig jaar actief was bij de brandweer in zijn woonplaats, vertrekt vanwege het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd.
Uit handen van burgemeester Anny Attema ontving hij de Vrijwilligersmedaille Openbare Orde en Veiligheid met het jaarteken 40. Het is koninklijke waardering voor zijn vrijwilligerswerk, want de onderscheiding wordt 'vanwege de Koning' toegekend.
Muntz was de afgelopen dertig jaar vrijwilliger bij het gemeentelijke brandweerkorps.
Daarvoor diende hij meer dan tien jaar de bedrijfsbrandweer van de toenmalige scheepswerf Boele in Bolnes. Volgens burgemeester Attema heeft Hans Muntz zich in het Ridderkerkse brandweerkorps een unieke plaats verworven.
Bij de Ridderkerkse brandweer maakte Muntz zo'n driehonderd uitrukken per jaar mee. Daarnaast was hij onder meer actief in het Team Collegiale Ondersteuning, dat collega's helpt bij de verwerking van traumatische ervaringen.
Verder deed hij publiciteitswerk voor de brandweer, en was hij mede-organisator van acties voor kindertehuizen in Polen, vanuit de brandweervrijwilligers. Muntz deed dit allemaal naast zijn werk bij de gemeente.