Pieter van Dongen bij het rollenspel in een kring

Levenslessen van Pinokkio

RIDDERKERK - Op de Margrietschool in Zwijndrecht heeft Pieter van Dongen van het Zonnekind in Ridderkerk lessen gegeven over het leven van Pinokkio. Het Zonnekind geeft lessen voor kinderen die net een zetje in de rug nodig hebben. Ze leren op een duidelijke manier om beter voor zich zelf op te komen zonder slaan en schoppen. Houding en goed staan/zitten (laten zien wie je bent )spelen bij deze lessen een belangrijke rol.
De Margrietschool heeft in leerpakket staan dat ieder kind gehoord en gezien wil worden. De op het verhaal van Pinokkio gebaseerde lessen spelen hier naadloos op in. "Iedereen kent het verhaal over Pinokkio, maar vrijwel niemand beseft dat gaat over hoe je mens wordt en welke vaardigheden, gevoelens en emoties hierbij een rol spelen" vertelt Van Dongen.
Het Zonnekind laat met dit programma kinderen leren van elkaar. Ze leren om hun emoties en gevoelens met elkaar te delen en blijken elkaar dan spontaan te gaan helpen. Ook leren ze om hun grenzen beter aan te geven. "Dit gaven de leerlingen ook duidelijk aan. Zij zeiden dat zij beter voor zich zelf konden opkomen En dat zij meer vertrouwen hadden na deze vijf lessen" blikt de Zonnekindtrainer tevreden terug. Ouders zagen ook de totale transformatie die plaats gevonden had . Op een speelse manier werd na afloop een voorstelling gegeven voor de ouders. Zij zagen nu op eens hun kind op een andere wijze acteren. Naast de schoolprogramma's geeft Het Zonnekind in Ridderkerk wekelijks trainingen aan kinderen in het schoolgebouw aan de Platanenstraat. Belangstellende ouders zijn hier altijd welkom om een idee van de lessen te krijgen. Voor meer informatie: www.het-zonnekind.com.