Column Youri: Miljoen

Afgelopen zondag won ene Krijn een miljoen euro op televisie. 1,1 miljoen om precies te zijn. 1,1 miljoen, vanuit het niets op zijn bankrekening. Al denk ik niet dat ze meteen het hele bedrag op je rekening storten. Hoewel, misschien ook wel. Vraag me altijd af hoe het zou voelen. Zes nullen! Ik vind het al lekker als ik er twee heb. 1,1 miljoen. Maar ja, en dan? Een eigen auto kopen. En niet zo'n kleintje ook. Verhuizen uit Ridderkerk? Zou kunnen. Alhoewel, er wonen genoeg miljonairs in Ridderkerk. 220 ongeveer. Lijkt veel, maar Ridderkerk staat hiermee ergens onderaan het lijstje van gemeentes met miljonairs. 1,1 procent is dus miljonair in Ridderkerk.

Het is maar voor weinig mensen weggelegd. Maar is het wel zo fijn om een miljoen te winnen? Stel je voor, ze staan van het programma Miljoenenjacht opeens voor je deur in Ridderkerk, met een cheque van twee miljoen euro. Fantastisch. In het begin dan. Daarna lijkt het me dat je geen idee meer hebt van de waarde van het geld. Het kan immers gewoon niet opgaan.
Je koopt dus een droomauto, maar na zes maanden is de pret er een beetje vanaf dus ruil je hem weer in voor een nieuwe.
Of je koopt een huis, laat hem nog eens extra verbouwen, maar besluit na een tijdje toch maar ergens anders te gaan wonen. Bovendien zijn er veel mensen die een bijdrage van je willen, maar dat wordt steeds meer. Als je bijvoorbeeld 50.000 euro weggeeft, kan dat in de ogen van ontvanger nog niet genoeg zijn. Zo gaan je vriendschappen en sommige familiebanden eronder lijden, terwijl dat het enige is waar je nog waarde aan hecht. Want spullen, ach... die heb je genoeg of die kun je altijd weer bijhalen. Het enige voordeel van een miljoen: je hoeft niet meer te werken. Maar ja, is dat wel zo fijn? En dan vooral op jonge leeftijd. De eerste paar jaar zijn misschien lekker, maar de vijftig jaar daarna?

Kortom, een miljoen klinkt geweldig, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Ik denk dat je dan nog beter 10.000 euro kan winnen dan een miljoen.