Mike van der Stel (39)

Waar kennen we jou van?

Ik ben al 25 jaar actief in het 'voetballeven' in Slikkerveer. Eerst bij RVVH, maar mijn team stopte ermee en ik wilde liever op zondag voetballen, dus ben ik overgestapt naar Slikkerveer. Ik heb het festival van Den Dill gepresenteerd en ben ook vaak te vinden in Den Dill. Daarnaast woon ik hier vanaf mijn eerste jaar en was mijn vader Wout een bekende in Ridderkerk. Hij werkte dertig jaar bij de gemeente en 25 jaar bij de brandweer. Hij overleed in 2009.
Kom je vaak mensen tegen die jou 'ergens' van kennen?

Vaak. Slikkerveer is en blijft een dorp. Ook zijn er veel mensen die mij van mijn vader herkennen. Dat vond ik vroeger niet altijd even leuk, maar tegenwoordig vind ik het wel fijn.

Hoe is jouw gezinssituatie?

Ik ben zestien jaar getrouwd met Bianca.
We hebben een dochter van twaalf jaar en een zoon van negen jaar.
Wat heb je met voetbal?

Ik voetbal zelf al jaren. Nu bij het vijfde van Slikkerveer en ik speel zaalvoetbal met team Klarenbeek.
Mijn zoon speelt, ik heb een Sparta seizoenkaart en doe hand-en-spandiensten voor de vereniging.

Wat doe je voor werk?

Ik werk bij een bedrijf in Barendrecht in kunststofvloeren.

Wat is je mooiste jeugdherinnering?
Wij woonden aan de Molensteeg. Ernaast lag een stuk bos en de gemeentewerf. Mijn broer en ik sleutelden brommers in elkaar door in de oudijzerbak te zoeken naar bruikbare spullen.

Waar heb je voor het laatst heel hard om gelachen?

Ik lach veel. Om de columns van Nico Dijkshoorn kan ik echt tranen lachen. Die man heeft een gouden pen.

Waar word je gelukkig van?

Als het met de mensen om mij heen goed gaat. Als iedereen gezond is en lekker in zijn vel zit, ben ik gelukkig.

Waar ben je verdrietig om geweest?

Twee jaar geleden overleed mijn zwager. Hij was pas 34 jaar. We waren heel verschillend, maar hadden een goede band en respecteerden elkaar. Heftig om zijn ziekte van dichtbij mee te maken. Ik denk nog wekelijks aan hem.

Welke toekomstdromen heb je nog?

Een huis met een tuintje in Slikkerveer. We zijn voorzichtig aan het rondkijken in de wijk. Ik wil echt niet naar een ander deel van Ridderkerk. Je krijgt mij hier nog niet met tien paarden weg.

Waar word je verlegen van?

Ik ben nooit verlegen. Wel zenuwachtig. Voor dit interview ook een beetje. Maar zodra ik de deur voor je opendeed was dat verdwenen.

Welk talent zou je willen hebben?

Drummen. Of een schuiftrombone bespelen. Ik heb het wel geprobeerd, maar mijn linkerbeen leidt een eigen leven. Dus dat werkte niet met een drumstel. En noten lezen kan ik ook niet.

Waar ben je trots op?

Op alles wat ik nu heb. Vrouw, kinderen, vrienden, leuk werk. (Lachend) Die Van der Stel is er toch maar gekomen.

Wat zijn je hobby's?

Naast het voetballen, dart ik eens per week. Ik doe al zestien jaar mee aan de competities. Vooral voor de gezelligheid. Ook ga ik graag naar festivals.
Wat zijn je angsten?

Ik vind achtbanen eng. Laat ik het zo zeggen: als het echt moet ga ik, maar liever niet. Ik weet niet zo goed waarom. Vroeger ging ik gerust dertien keer achter elkaar in de Python vanwege de foto die gemaakt werd, maar bij het ouder worden is dat veranderd.

Wat vind je stom?

Pesten.
Parkeren op de invalideparkeerplaats om te pinnen terwijl er genoeg andere plekken vrij zijn.
Scooters die met zeventig kilometer per uur over het Dillenburgplein scheuren.

Waar kijk je naar op televisie?

Voetbal Inside, Studio Sport en eigenlijk alles wat met sport te maken heeft.

Wat staat er in het laatste WhatsAppje dat je kreeg?

Een aantal vrienden wisten dat ik dit interview ging doen, dus stuurden me expres vieze plaatjes. Maar het laatste berichtje is van een teamgenoot die net vader is geworden van een dochter.

Wat is je favoriete quote?

Ik heb niet echt een quote, maar deze past wel bij mij: 'Het leven is een feest, maar je moet wel zelf de slingers ophangen.'