Chi Kung in oude huishoudschool

RIDDERKERK - Chi Kung (uit te spreken als 'tsjie ghong') is een eeuwenoude reeks lichaamsbewegingen die, uitgevoerd in een laag tempo, de ademhaling ontspannen en balans helpen bereiken. In China hoort Chi Kung in veel ziekenhuizen bij het reguliere pakket genezingsprocedures. Miljoenen anderen beginnen er in het park de dag mee.

In Ridderkerk verzorgt de stichting In Mind & Body ook regelmatige bijeenkomsten voor liefhebbers van het gracieuze Chi Kung. De oefeningen zijn geschikt voor jong en oud, en makkelijk te leren. Ook mensen die pijn ervaren of revalideren na een operatie hebben veel baat bij Chi Kung. Rug, benen en gewrichten worden er soepeler van, de interne mens rustiger. De bewegingen worden getraind op dezelfde wijze zoals zij ook in China worden onderwezen. Zoals bepaald door de Chinese Health Qigong Association zijn dat niet alleen de achttien posities van Chi Kung, maar ook Ba Duan Jin (vertaald als 'Acht zijdeweefsels', omdat zij zo teer overkomen), Yi Jin Jing (waarbij veel nadruk op ontwikkelingen van de spieren en de ademhaling ligt), Ma Wang Dui (oefeningen gebaseerd op oude zijdeschilderingen), Spring Forest Qijong en Lianggong Shibafa (twee moderne variaties). In het meermaals herhalen van deze vormen is Chi Kung ook een uitstekende bezigheid om stress te verdrijven.

In Mind & Body is gevestigd in de oude Huishoudschool aan de Koninginneweg 150. De Chi Kung-lessen worden elke maandagmiddag gegeven van 14.00 tot 15.00 uur. Ook zijn er 's-avond van 19.15 tot 21.00 uur lessen, maar deze zijn in combinatie met Tai Chi (ook een reeks bewegingsoefeningen maar dan met een oorsprong in de krijgskunst).

Alle lessen van de stichting in Mind & Body, waaronder ook yoga en aikido (met voor beide verschillende lessen voor verschillende leeftijdsgroepen), zijn te volgen voor de lage abonnementskosten van 20 euro per maand. Er zijn behalve abonnementen ook stippenkaarten te verkrijgen: tien lessen voor 75 euro. En voor alle lessen geldt dat de eerste twee ter proef gratis zijn. Voor meer informatie kunt u terecht op de website van de stichting, www.inmindandbody.nl.