Vuurwerk bij de onthulling van het bouwbord van Van Gelder

Uithangbord voor Nieuw Reijerwaard

RIDDERKERK - De gemeente Ridderkerk is enthousiast over de verhuisplannen van Van Gelder. Wethouder Volbregt Smit noemt Van Gelder een uithangbord voor de groente en fruit sector en het foodcluster Barendrecht/Ridderkerk: "Door de locatie aan de kop van Nieuw-Reijerwaard fungeert het bedrijf als billboard van dit gebied."
De verwachting is dat meerdere AFG-bedrijven het voorbeeld van Van Gelder zullen volgen. Volgens de directeur van de Gemeenschappelijke Regeling Nieuw Reijerwaard, Arie Schipper worden er momenteel gesprekken gevoerd met meerdere gegadigden. Namen wil hij in dit stadium niet noemen, maar het betreft "grote en hele grote bedrijven, die vergelijkbaar zijn met Van Gelder". Ook is er interesse van kleinere partijen. "Zo zijn we op dit moment in de afrondende fase met een bedrijf dat een kavel van 8.000 vierkante meter wil hebben, waarvan ze er 5.000 willen bebouwen. Ook zulke investeerders koesteren we" aldus Schipper.

Experience center
Van Gelder bouwt op Nieuw Reijerwaard op 32.000 vierkante meter niet alleen nieuwe magazijn- en productieruimte. Een groentenkas in bloei van 1.600m2 en de totaalbeleving in het experience center moeten straks een absolute eyecatcher worden van het bedrijf. "De bezoekers en voorbijgangers moeten direct in één oogopslag de duurzame en innovatieve bedrijfsvoering van Van Gelder kunnen zien; van fruitgaard voor de deur, tot op kas het dak" aldus Gerrit van Gelder.
De groentekas en het experience centre moeten het grootste assortiment aan groente en fruit in Nederland laten zien. Alle (chef)-koks; van sterrenrestaurant, eetcafé, bedrijfsrestaurant, tot aan schoolkantine of ziekenhuis moeten er over twee jaar geïnspireerd raken van de wereld van verse groente en fruit door een bezoek aan het hypermoderne AGF-bedrijf in Ridderkerk. Zaadveredelaars, telers en kwekers kunnen eigen ruimte huren voor merchandising en bron tot bord verhalen.
''Van Gelder is straks een kennisinstituut voor horeca, overheid, zorg, onderwijsinstellingen en werkgevers. Wij willen in samenwerking met de regio, dit BAR-gebied (gemeente Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk) een kwaliteitsimpuls geven. Op termijn zullen wereldwijde productinnovaties hier vandaan komen.''