Nachtelijke boottocht

Eénmaal per jaar wordt de Nacht van de Nacht landelijk gehouden, dit jaar zaterdagavond 28 oktober. Op dit tijdstip wordt aandacht geschonken aan de vele lichtvervuiling en wat dit betekent voor de natuur. Natuurvereniging IJsselmonde doet dit jaar aan de Nacht van de Nacht mee met een met  nachtelijke boottocht over de Waal in Rijsoord.

Zaterdag 28 oktober start de Ridderkerkse 'nacht' om 19.30 uur (inloop vanaf 19.00 uur) met een programma over de nacht in het museum Johannes Postschool aan Rijksstraatweg 101 te Rijsoord. Na een aanvangswoord door wethouder Smit wordt in het planetarium een presentatie gegeven over de sterrenhemel. Daarna zal de bioloog Lex Kreffer een presentatie geven over nachtdieren en nachtverschijnselen. Om ca. 21.00 uur wordt er ingescheept op een overdekte rondvaartboot, die een vaartocht van een uur over de donkere Waal gaat maken. Na terugkomst is er nog een mogelijkheid sterren te kijken vanuit het observatorium (als de lucht helder genoeg is) en even na te praten onder het genot van een drankje. Ca. 22.30 uur is het programma afgelopen.

De kosten bedragen €5,- voor leden van Natuurvereniging IJsselmonde en €10,- voor niet-leden. Er kunnen maximaal 45 mensen deelnemen, vol is vol. Het voordeel voor de leden is te danken aan het feit dat Natuurvereniging IJsselmonde dit jaar 30 jaar bestaat. Dankzij gemeente Ridderkerk en de medewerking van het museum kan dit programma voor €10,- aangeboden worden. Aanmelden kan via secretariaat@natuurvereniging-ijsselmonde.nl.