Foto Arjan den Besten

Drukke week voor brandweer

RIDDERKERK  - De brandweervrijwilligers hebben een drukke werkweek achter de rug. In vijf dagen tijd gingen de piepers negen keer. De beroepspost in IJsselmonde rukte ook nog een keer uit naar Ridderkerk. Oproepen voor automatische brandmeldingen, gasluchten, gebouwbranden en het assisteren van de ambulancedienst brachten de brandweerlieden in touw.

Het begon op maandag met een spitsuur. Binnen een uur tijd gingen de alarmontvangers drie keer. Om 12 werd een automatische brandmelder geactiveerd. Er bleek niets aan de hand en de melding werd ingetrokken. Kort hierna moest ambulancepersoneel geassisteerd worden om een patiënt uit een woning te tillen. Vervolgens sprong een automatische brandmelder elders in de alarmstand. Hier bleek sprake van een storing in de installatie. Dinsdag en woensdag bleef het overdag stil. Woensdagavond werd tegen halfacht een gebouwbrand gemeld aan de Ridderstraat. Hierop rukte twee blusvoertuigen en de Rotterdamse ladderwagen uit. Er was mogelijk sprake van rookontwikkeling in het trappenhuis van winkelcentrum Ridderhof aan de zijde van de Verlengde Kerkweg. Een onderzoek werd ingesteld maar van brand bleek geen sprake.

Donderdagnacht rukte de beroepsploeg uit IJsselmonde uit naar de A15. Op de parkeerplaats voor de Noordtunnel werd een gaslucht geroken. Na onderzoek hoefde de brandweer verder geen actie te ondernemen. Om vijf over halfnegen 's ochtends rukten de vrijwilligers ook uit voor een gaslucht. Deze werd geroken op de Middenmolendijk. Hier bleek daadwerkelijk sprake van een gaslek en de omgeving werd veiliggesteld. Stedin kwam ter plaatse voor reparatie en de brandweer stond enkele uren stand-by. 's Middags rond tweeën volgde een assistentie ambulance samen met de ladderwagen om een patiënt uit een woning te halen. 's Avonds om tien over zes gingen de piepers voor de derde keer die dag. Een gaslucht op de kruising Populierenlaan/Rotterdamseweg was de oorzaak. Hier werd na onderzoek geen gaslek aangetroffen.

Vrijdagochtend was het tegen negenen toen er weer twee blusvoertuigen moesten uitrukken, wederom samen met de ladderwagen. Aan de Kievitsweg werd een woningbrand gemeld. De, gelukkig kleine, brand werd geblust en de woning geventileerd. De brandweerlieden konden maar kort aan het werk of naar huis want om 11:00 moest men weer opkomen. Met spoed werd de dezelfde rit gereden als de dag ervoor. Er was wederom een gaslek ontstaan bij de Middenmolendijk. De brandweer zorgde voor de veiligheid en Stedin voor de reparatie. Zo bleek in vijf dagen tijd weer hoe belangrijk de inzet van de brandweervrijwilligers is. Naast alle uitrukken werd er uiteraard ook nog geoefend en bijgeleerd op donderdagavond.