Foto: Johan Kruithof

Crowdfunding voor 'zicht' met camera

RIDDERKERK - De in Ridderkerk geboren en getogen Ton van Bennekom is druk bezig met een crowdfunding campagne om zijn doel mogelijk te maken. De tot voor kort in Drievliet werkzame jongerenwerker is sinds zijn 18e al zeer slechtziend. Nu is er een hulpmiddel ontwikkeld die zijn zelfredzaamheid enorm kan vergroten. Maar omdat de zorgverzekeraars de hoge kosten voor de 'Orcam MyEye' niet vergoeden moet hij deze zelf betalen.
Ton is door zijn oogziekte inmiddels afgekeurd en in de WIA beland, dus het ontbreekt hem aan de middelen om hiervoor zelf te sparen en de Orcam MyEye binnen afzienbare tijd aan te schaffen. Hij zoekt nu steun via crowdfunding op het nieuwe crowdfundingplatform voor de zorg: www.geefgezondheid.nu.
Ton van Bennekom: "Ik heb vanaf mijn 18e nog maar een zicht van 5%. Dit zichtverlies gebeurde plotseling en na een lange periode van onderzoeken bleek ik de ziekte van Leber te hebben." Dit is een zeldzame erfelijke aandoening in de mitochondriën, de energiefabriekjes in elke cel van het menselijk lichaam. Deze aandoening zorgt in eerste instantie voor het verliezen van de functie van de centrale oogzenuw. Dit zichtverlies is niet te verhelpen en onderzoek naar mogelijke medicijnen staat nog maar in de kinderschoenen.
"Ruim 35 jaar worstel ik al met de acceptatie van deze ziekte en onlangs raakte ik op een contactdag voor LOA-patiënten geïnspireerd door een spreker die wees op het feit dat je hulp van je omgeving moet durven vragen om te kunnen functioneren met deze ziekte. Iets waar ik mijn leven lang al erg veel moeite mee heb. De afhankelijkheid van mijn naaste omgeving heeft grote impact op mijn kwaliteit van leven " vertelt Ton. De Orcam MyEye kan zijn zelfredzaamheid vergroten: "Het is een mini-camera die op een bril gemonteerd wordt en het beeld omzet naar spraak. Hierdoor zou ik weer zelf mijn boodschappen kunnen doen, post en andere dingen lezen zoals bijvoorbeeld tekst op verpakkingen, medicijnendoosjes of mededelingen op straat. Ik heb ook moeite met het herkennen van personen van ver af en ook daar kan de Orcam bij helpen doordat hij personen kan herkennen na ze eenmaal te hebben gescand."
Mensen die Ton willen helpen kunnen doneren via www.GeefGezondheid.nu. Op eigen pagina vertelt Ton waarom en hoeveel budget er nodig is. Hier kan iedereen die toegang heeft tot Ideal of Paypal heel makkelijk iets doneren. Door middel van verschillende knoppen of het kopiëren van de link op de projectpagina kan het ook eenvoudig gedeeld worden in het eigen sociale netwerk via social media of e-mail. De campagne duurt drie maanden en loopt nog tot 31 december.