Deze Woody gedoopte cavia heeft het weer beter naar z'n zin

Cavia's kansloos in het wild

RIDDERKERK - Op vrijdag 30 september werden door iemand tien cavia's losgelaten aan het Havenspoorpad in Rotterdam. Vermoedelijk had de eigenaresse de cavia's eerst aangeboden aan een kinderboerderij. Toen ze de dieren daar niet kon achterlaten heeft ze ze helaas gedumpt, met als gevolg dat medewerkers van Stadstoezicht Rotterdam en van het Knaagspoor in Ridderkerk de cavia's te hulp moesten schieten.
Stadstoezicht Rotterdam wist drie cavia's te vangen en vond nog een vierde cavia, die niet meer leefde. Medewerkers van het Knaagspoor hebben nog één levende cavia gevonden. Een mevrouw vond er later nog een. Voor zes andere cavia's kwam hulp te laat. Een van de dode cavia's had twee jongen, die het ook niet overleefd hebben. Cavia's kunnen niet zomaar in het wild overleven. "Voor alle dieren, ook cavia's en konijnen, geldt dat ze vrijwel geen kans hebben om in het wild te overleven. Kunt of wilt u niet langer voor uw dieren zorgen, breng ze dan bij een opvang of een asiel onder. Loslaten is nooit in het belang van het dier" zegt Maureen Kruijs van de Dierenbescherming. De bij het Havenspoorpad gedumpte cavia's zijn waarschijnlijk gedood door kraaien of eksters. Gelukkig kon het Knaagspoor uiteindelijk vijf cavia's opnemen. De mannetjes zijn inmiddels gecastreerd. De vrouwtjes blijven in ieder geval tien weken in de opvang om na te gaan of ze zwanger zijn. Mocht iemand weten wie de eigenaresse van de cavia's was, hoort de Dierenbescherming Rijnmond dat graag.