Geen koopzondag

RIDDERKERK - Op zondag 24 december mogen de winkels in Ridderkerk niet open. Een motie om dit eenmalig mogelijk te maken is maandagavond door de gemeenteraad verworpen.
Wethouder Henk Dokter kapte de discussie hierover direct af: "In het coalitieakkoord is afgesproken dat we de zondagsrust zullen eerbiedigen. En daar houden we het bij."
Met 17 raadsleden stemden de coalitiepartijen Leefbaar Ridderkerk, SGP, CDA en ChristenUnie tegen. De voorstanders kwamen tot 11. VVD, D66/GroenLinks en Partij 18PLUS gunnen winkeliers een zondagopenstelling in de drukke decembermaand. Ook Echt voor Ridderkerk en PvdA-raadslid Jeroen Rijsdijk zijn voor een eenmalige uitzondering. Enkele supermarkten zouden hier graag op de zondag voor kerst geopend zijn. Volgens VVD-raadslid Edward Piena moet de gemeente de keus aan de ondernemers laten. "In Barendrecht en Rotterdam zijn de winkels wel open. Dat kost winkeliers hier klanten" stelt Henk van Os van 18PLUS.