Henk en Ineke van den Berge in de Oudheidkamer
Henk en Ineke van den Berge in de Oudheidkamer Foto: Johan Kruithof

Creatief paar in Oudheidkamer

RIDDERKERK - Henk en Ineke van den Berge hebben voor het eerst een gezamenlijke expositie. Het Ridderkerkse paar is verguld met de gelegenheid die ze gekregen hebben in de Oudheidkamer. Ineke mocht daar al eens eerder haar werk tonen, maar voor haar echtgenoot is het een primeur.
Hij toont in het museum één jeugdzonde en daarnaast een twintigtal doeken die hij de laatste jaren schilderde. "Tekenen en schilderen deed ik al veel in mijn jeugd. Daarna is het er een tijd niet meer van gekomen, maar zes jaar geleden heb ik het weer serieus opgepakt" vertelt Henk. Hij volgde cursussen bij de volksuniversiteiten van Papendrecht en Hendrik-Ido-Ambacht en doet nu mee met een schildersgroep in wijkcentrum De Fuik. "Ik probeer graag andere technieken en andere onderwerpen" verklaart hij. In de Oudheidkamer laat hij dat zien met onder meer landschappen, havengezichten en portretten. Kenmerkend voor verschillende schilderijen is het spelen met tegenlicht.
Ineke van den Berge heeft de vitrines van het museum gevuld met door haar gemaakte sieraden. Ook vulde ze de expositie aan met fantasiepoppen en enkele van haar gedichten. Ze is lid van de Ridder Dichters en schrijft gedichten voor een kerkblad. "Ik ben mijn hele leven al creatief geweest. Als jong meisje maakte ik al poppenkleren. Daarna ben ik zelf ook poppen gaan maken. Zo'n vijftien jaar geleden ben ik daarmee gestopt, want het werken met klei werd me te zwaar" aldus de Ridderkerkse, die zich daarna is gaan toeleggen op het maken van sieraden. Daar heeft ze zich inmiddels zo in bekwaamd dat ze ook workshops geeft. Alle openingsuren van de expositie is ze ook persoonlijk aanwezig voor het geven van uitleg.
De expositie van Henk en Ineke is tot en met 11 november te bezoeken op woensdag t/m vrijdag van 13.30 tot 16.30 uur. De toegang is gratis.