Zuid-Hollands Landschap wil de Crezéepolder verder laten uitgroeien tot een natuuroase Foto: Johan Kruithof

Zuid-Hollands Landschap koopt Crezéepolder

RIDDERKERK - Stichting Het Zuid-Hollands Landschap is winnaar van de aanbesteding van het nieuwe getijdennatuurgebied de Crezéepolder langs rivier de Noord. De provincie Zuid-Holland koos Zuid-Hollands Landschap als de bieder met het beste plan en het beste bod.
Hiermee komt volgens de nadrukkelijke wens van de achterban van de natuurorganisatie er weer een stuk vrij toegankelijke deltanatuur in veilige handen. Veel donateurs van het Zuid-Hollands Landschap hebben grif gegeven om dit zoetwater-getijdengebied te kunnen verwerven. De directeur van Zuid-Hollands Landschap, Michiel Houtzagers is blij met de uitkomst: "We hebben dit jaar een actie voor de Crezéepolder op touw gezet. Dankzij de gulle giften van onze donateurs ontvingen we een aanzienlijk bedrag van de kosten voor aankoop en verdere ontwikkeling van het gebied. Het laat zien hoe belangrijk mensen beschermde natuur dichtbij vinden."
Zuid-Hollands Landschap laat de Crezéepolder verder uitgroeien tot een vrij toegankelijke natuuroase tussen Ridderkerk en Hendrik-Ido-Ambacht. Men kan er nu al prachtig wandelen en veel vogel- en plantensoorten waarnemen. Daarbij zijn ook hele bijzondere soorten, zoals de spindotter, echte heemst, de blauwborst en de lepelaar. Gehoopt wordt daar ook de bever en de visarend bij komen. Zuid-Hollands Landschap beheert inmiddels meer van dit soort getijdennatuur, zoals de de Sophiapolder, Klein Profijt en het Eiland van Brienenoord. "En we zien dat het werkt: de visarend vliegt al boven Ridderkerk en over een poosje zwemt de bever tot in Rotterdam" aldus Houtzagers.