Meetpunt in Nieuw Reijerwaard

RIDDERKERK - In het in ontwikkeling zijnde bedrijventerrein Nieuw Reijerwaard in Ridderkerk is vrijdag een mobiel geluidmeetpunt geplaatst. Het apparaat staat op de hoek van de Voorweg en de Rijksstraatweg. Medewerkers van DCMR Milieudienst Rijnmond hebben de installatie in bedrijf gesteld.

Het apparaat staat er in afwachting van het permanente lucht- en geluidmeetpunt, dat naar verwachting in december wordt geplaatst. Het permanente meetpunt registreert naast de geluidsbelasting van de omgeving ook de aanwezigheid van stikstofoxide (NOx) en fijnstof (PM10) in de lucht. De resultaten worden eens per kwartaal beschikbaar gesteld.

Het lucht- en geluidmeetpunt komt er op verzoek van de gemeenteraad. Ook bewoners van de Rijksstraatweg hebben om het meetpunt gevraagd. Zij hopen dat het meetpunt een nauwkeuriger beeld geeft van de geluidsbelasting en de luchtkwaliteit in het gebied.

In Ridderkerk staat al een luchtmeetpunt, namelijk aan de Hogeweg langs de A15. Verplaatsing van dit meetpunt naar Nieuw Reijerwaard was voor de Milieudienst geen optie. De meetlocatie aan de Hogeweg is er om voor de regio inzicht te geven in trends van de luchtkwaliteit nabij een snelweg.