Romantiek met symfonieorkest

RIDDERKERK - Na het geslaagde en drukbezochte voorjaarsconcert op 10 juni 2017 met warmbloedige Spaanse en Latijns-Amerikaanse muziek, is het voor het Ridderkerks Symfonieorkest opnieuw tijd voor warmte en romantiek. Het najaarsconcert van 25 november 2017 heeft de titel "Romantiek in november" gekregen.

De componisten van wie op 25 november werken worden gespeeld zijn Dvorák, Liszt, Weber en Bruch. Deze 'Habsburgse helden' leefden allen in de 19e eeuw en de muziek die zij hebben gecomponeerd valt onder de muziekstroming Romantiek. Deze muziek is te herkennen aan veel en langere harmonische melodielijnen en complexe harmonische structuren. De muziek bevat bijna altijd drama en emotie. Ook elementen uit de volksmuziek kwamen in deze tijd vaak terug.

Op het programma staat onder andere Les Préludes van Liszt en het eerste klarinetconcert van Weber. Bij dat laatste staat het orkest voor een grotere uitdaging dan normaal: dirigent Marcel Geraeds vertolkt de prachtige klarinetsolo en zal al spelend het orkest leiden.

Het orkest vindt plaats in de Opstandingskerk aan de Rijksstraatweg 95 in Riijsoord. De opening is om 20 uur. Voorafgaand is er vanaf 19.15 uur een introductie op het programma. Tijdens deze introductie kunnen de bezoekers uitgebreid kennismaken met de muziekstukken en de componisten. De introductie is bij te wonen voor 2,50 euro . Voor Vrienden van het orkest is de inleiding gratis. Kaarten voor het concert zelf kosten 15 euro en zijn te koop aan de zaal en te reserveren via info@ridderkerkssymfonieorkest.nl.