Geen alledaagse spullen voor in een huurflat...
Geen alledaagse spullen voor in een huurflat... Foto: Johan Kruithof

Boos over herhaalde hennep in huurflats

RIDDERKERK - Na het oprollen van twee keer een hennepkwekerij in een flat binnen drie maanden is de maat vol bij huurders van het Prunusplantsoen in Ridderkerk-West. De huurdersvereniging van de flats met 168 appartementen heeft een brief op poten geschreven naar woningstichting Woonvisie. Ze willen dat de verhuurder meer doet om de kwaliteit en leefbaarheid van dit wooncomplex op niveau te houden. Er wordt daarom aangedrongen op een ander toewijzingsbeleid.
Bestuursleden van de huurdersvereniging zijn de afgelopen week herhaaldelijk aangesproken door boze en bange bewoners. "Iedereen weet dat het bij illegale hennepteelt vaak ook brandgevaarlijk is. Dan is het geen pretje dat het ook bij jou in de flat gebeurt. En het speelt helaas niet alleen bij ons. We weten dat er recent ook aan het Goudenregenplantsoen een kwekerij is opgerold" stelt verenigingsvoorzitter Theo Renzen. Hij wijst erop dat er in de flats in West vooral ouderen wonen, die niet op die ellende en overlast zitten te wachten: "Tachtig procent van de bewoners hier is ruim boven de zeventig en er zijn er flink wat al boven de tachtig. Dat moet je niet willen mengen met jongeren die er heel andere normen en waarden op na houden."
Timmeren en boren na 20.00 uur (wat niet is toegestaan) gebeurt nu bijvoorbeeld vaker dan men lief is. Meer herrie in de liften en geluiden van laat vertrekkend bezoek zijn andere vormen van de toenemende overlast. "De flat verpaupert" zegt bestuurslid Tineke (achternaam?) onomwonden. Ze vindt het veelzeggend dat een ouder stel dat er krap een maand woont nu al denkt aan verhuizen.

Onvoldoende controle
De schuld wordt gelegd bij het regionale toewijzingsysteem en gebrek aan controle van de zijde van Woonvisie. "Je hoeft nu alleen maar achter de computer te gaan zitten om je in te schrijven. Of het opgegeven inkomensplaatje wel kopt en men wel echt werkzaam is wordt niet meer gecheckt" stelt Tineke. Woonvisie erkent dat er niet standaard meer bij een werkgever wordt gecontroleerd of een gegadigde voor een woning daar wel werkt. "Dat doen we alleen wanneer we vermoeden dat een salarisspecificatie onjuistheden bevat" reageert teammanager Wijk- en woonbeheer, Artem Moorlag. Controles zijn er wel wat betreft legitimatiebewijs en sofinummer. Ook wordt gevraagd om een huurdersverklaring van een vorige verhuurder. "Daarin staat of de kandidaat zich eerder als een goed huurder heeft gedragen. Bijvoorbeeld of de huur netjes betaald werd en of er geen overlast werd veroorzaakt" aldus Moorlag.
Bij de huurdersvereniging wordt hierover geschamperd. Zij vinden het onverkoopbaar dat een vierkamerflat twee keer achtereen verhuurd werd aan een alleenstaande, die had opgegeven dat zijn vrouw en kinderen later uit het buitenland zou overkomen. "Het is twee keer uitgedraaid op hennep. Als je daar de eerste keer ingestonken bent doe je dat met zo'n dun verhaal toch geen tweede keer. Dan moet je gaan controleren of dat gezin wel echt bestaat" vindt het bestuur.
Kwaad bloed zet ook het mogelijk maken van goedkoper wonen in de flats. In het complex met huren van ruim 900 euro wonen nu ook huurders met een bijstandsuitkering. Ook zijn er huren verlaagd om mensen met een lager inkomen te huisvesten. Volgens Woonvisie het nooit beleid geweest om de flats exclusief voor senioren te houden. "Omdat ouderen over het algemeen meer inschrijfduur hebben opgebouwd dan jongeren, hebben zij veelal de eerste keus. Dat er nu relatief veel ouderen aan het Prunusplantsoen wonen is natuurlijk ontstaan, niet actief bevorderd door Woonvisie" benadrukt Artem Moorlag: "We werken aan een passende samenstelling en (prijs)opbouw van ons woningbezit. Dat betekent dat huurprijzen binnen een buurt of flat kunnen verschillen."