Foto: Johan Kruithof

Geen spijt van "Het Instituut"

RIDDERKERK - Twee Ridderkerkse vriendinnen zijn de komende weken te zien in het televisieprogramma "Het Instituut". Katinka den Hartog en Esther Persons behoren tot de honderd personen die zich een week in een voormalige kazerne hebben laten insluiten voor allerlei wetenschappelijke experimentjes.
"We moesten elke dag meerdere dingen doen. Vooraf wordt daar niks over verteld en het blijft voor ons ook een raadsel waarom we een bepaalde handeling hebben moeten doen. Voor de verklaringen en conclusies moeten we zelf ook kijken" vertelt Katinka over haar dagen als proefpersoon. "We moesten onze telefoons inleveren en mochten op geen enkele manier contact hebben met de buitenwereld."
Het Ridderkerkse tweetal werd voor deelname aan "Het Instituut" benaderd toen ze de Libelle-beurs bezochten. Katinka kende het programma en was er direct voor in. Esther twijfelde daarom, maar vond dat ze ook maar eens gek moest doen. "Je moet wel bereid zijn om er een hele week voor op te offeren, zonder dat daar een vergoeding tegenover staat. Alleen de reiskosten werden betaald. Maar we hebben er geen spijt van gehad. Het was een hele ervaring."
Gestoken in overalls, herkenbaar aan de nummers 54 (Esther) en 60 (Katinka), moesten ze onder meer laten zien hoe ze reanimeren en autorijden met oortjes in. Aan vrij prikkende muggen (een proef van de vorige serie) of andere insecten werden ze tot hun opluchting niet blootgesteld. "Er zijn gelukkig minder proeven met dieren…"
De eerste aflevering van "Het Instituut" is op donderdag 2 november te zien vanaf 21.30 uur te zien op NPO1.