Eddy en Elske van Donselaar gaan met een Ridderkerkse groep naar Israël

Meer laten zien van Israël

RIDDERKERK - In mei 2018 gaat Eddy van Donselaar mee als begeleider van een Israëlreis die georganiseerd wordt vanuit drie Ridderkerkse kerken. Lidmaten van de Goede Herderkerk, Levensbron, en Opstandingskerk gaan mee met deze negendaagse reis, maar ook belangstellenden met andere achtergronden kunnen mee.
"Ook voor diegenen die Israël al eerder hebben bezocht wordt het zeer interessant" blikt Eddy vooruit. Bij het samenstellen van de reis is verder gekeken dan alleen het bezoeken van belangrijke plaatsen uit de (Bijbelse) geschiedenis. "Naast alle historie willen we ook het land van nu laten zien. Daarbij kijken we niet alleen naar wat het hedendaagse Israël te bieden heeft. We gaan ook op bezoek bij Palestijnen" vertelt de reisbegeleider. Dat laatste mag letterlijk genomen worden, want het gezelschap gaat in Bethlehem koken met Palestijnse vrouwen. Ook wordt een bezoek gebracht aan Ein Hud, een klein Palenstijnsdorp met 55 families, die er al generaties wonen en hun woonplek nimmer hebben opgegeven. "Deze mensen laten we zelf vertellen over hoe het is om in een Palestijns dorp binnen de staat Israël te wonen. Zo hebben we meer ontmoetingen met de lokale bevolking" aldus Eddy. Op het programma staat ook een bezoek aan een Palestijnse christen en een kennismaking met twee in Israël werkzame zendelingen. Ook is er een ontmoeting met iemand van een joods-orthodoxe organisatie. Bij de Klaagmuur zullen de deelnemers van de reis een Bar Mitswa viering meemaken. Eddy kan op historische plekken boeiend vertellen over joodse en Romeinse bouwkunst. "Ik wil de mensen graag meer geven dan die mooie foto die ze er kunnen maken. Door mijn achtergrond als bouwkundige heb ik leren kijken. En in de details zitten vaak de mooiste verhalen."
Er kunnen maximaal 30 personen met deze Israëlreis (8 t/m 16 mei) mee. Voor meer informatie: info@makorreizen.nl of 0180-429394.