Leger des Heils bouwt steunpunt

RIDDERKERK - Het gebouw van het Leger des Heils in Ridderkerk wordt verbouwd tot buurtsteunpunt. Het Leger des Heils heeft al drie van zulke "huiskamers van de buurt" in Rotterdam en hoopt in januari 2018 met dit concept aan de Burgemeester v.d. Wayfortstraat te starten.
"Onze kledingwinkel blijft. Die wordt met de verbouwing zelfs groter" benadrukt regio-officier José van Gooswilligen, die erop wijst dat ook andere bestaande activiteiten worden voortgezet. Zo blijven bijvoorbeeld de seniorenclub en vriendinnenclub. Daarnaast is er ruimte voor nieuwe initiatieven. "Het is een kwestie van vraag en aanbod. Als mensen hier een activiteit of zangkoortje willen vormen kan dat en als er wensen zijn voor een alphacursus zetten we die op het programma. We faciliteren graag wat onze bezoekers willen."
Afhankelijk van de aanloop zal het gebouw ook vaker geopend zijn. "In Rotterdam voorzien onze steunpunten in een grote behoefte. Daar zijn we al vijf of zes dagen van de week geopend. Dat zal voor Ridderkerk niet direct het geval zijn, maar het kan er wel naar toe groeien" zegt Gert Kraaijveld van het Maatschappelijk Centrum Rotterdam e.o. van het Leger des Heils. Voor het bevorderen van de ontmoeting wordt ook het Ridderkerkse gebouw uitnodigend ingericht met een huiskamerachtige sfeer. De verbouwing hiervoor is eerder ingezet dan verwacht. Een aangekondigde uitverkoop van kleding kon daardoor geen doorgang vinden. "De aannemer kon hier eerder aan de slag. Daarom moesten we wat abrupt dicht, maar dat gaan we in januari meer dan goed maken"belooft José van Gooswilligen.
Voor de inrichting krijgt de organisatie hulp van Ridderkerks Belang. De lokale partij steunde het Leger des Heils begin dit jaar al met een kinderspeelgoed actie en nu willen Marcel Vink en zijn partijgenoten helpen met de aankleding. Zij hebben al volop nieuw speelgoed ingezameld. "We zijn een seculiere partij, maar we staan ook voor de christelijke waarden" verklaart Vink.