Foto: Johan Kruithof

Kinderen lopen warm voor hockey bij Ten Donck

RIDDERKERK - Hockeyen begint steeds meer te leven bij S.V. Ten Donck in Ridderkerk. Het aantal kinderen dat wekelijks meedoet aan de trainingen groeit gestaag en sinds kort is er ook recreatiehockey, waarbij volwassenen enthousiast de sticks hanteren.
"Het begint serieuze vormen aan te nemen. Maar de basis zal breder moeten worden om daadwerkelijk als club mee te gaan draaien in de hockeycompetities" zegt secretaris Nanda van Duijn. Met de hockey-afdeling i.o. is men daarom een ledenactie gestart. Er zijn flyers verspreid via de basisscholen. De focus ligt nadrukkelijk op het werven van jeugd van 6 t/m 14 jaar. "We hebben nu ruim veertig kinderen. Elke maand komen er weer wat bij. Wat dat betreft hebben we nog steeds een stijgende lijn" vertelt trainer en coördinator Thomas van der Duijn Schouten , die anderhalf jaar geleden met de beginnerstrainingen bij Ten Donck begon. Dat heeft al vaardige spelers en speelsters opgeleverd. Vanuit de trainingsgroepen zijn inmiddels drie teams gevormd. "We hebben nu een compleet jongens- en meisjesteam met de jongste jeugd en ook een ouder meisjesteam is nu compleet. Daar hebben we ook al wat vriendschappelijke wedstrijden mee gespeeld."

Oefenwedstrijden
Ten Donck legt dit seizoen contacten met hockeyclubs in de regio om meer oefenwedstrijden te kunnen spelen. Daarnaast zullen de Ridderkerkse ploegjes speelervaring kunnen opdoen met diverse toernooien. "Zolang we nog geen eigen hockeyveld hebben, moeten we het nog buiten het Reyerpark zoeken. Stapsgewijs wordt het hier beter geprepareerd voor het hockey" licht Nanda toe. Het nieuwe kunstgraskorfbalveld van Ten Donck krijgt bijvoorbeeld ook de buitenbelijning van een hockeyveld. Ook zal men dan de beschikking hebben over echte hockeydoelen, die te verplaatsen zijn. Nu wordt er nog getraind met alleen houten bekisting. "Ook al moeilijk genoeg als je nog moet leren richten. We hebben ook al mooie keeperspakken waarmee we kunnen trainen" aldus trainer Thomas.

Trainingen
De hockeytrainingen voor de jeugd zijn wekelijks op donderdagavond. Opgedeeld in twee groepen trainen de kinderen van 6 t/m 9 jaar van 18.15 tot 19.15 uur, waarna de jeugd van 10 jaar en ouder oefent van 19.15 tot 20.15 uur. Deze trainingen gaan het hele jaar door, maar in de winterperiode zijn deze uren in de hal op het Reyerpark. "In december gaan we de zaal weer in" aldus de trainer. Deelname aan de hockeytrainingen kost € 100 voor het hele jaar. Bijkomende kosten zijn voor het beschermende bitje, scheenbeschermers en hockeystick. Het is mogelijk om het eerst een paar keer uit te proberen. De club kan voor deze proeftrainingen een stick te leen geven. Voor de zaaltrainingen zijn zaalschoenen verplicht.
Ook het trimhockey voor volwassenen gaat in principe het hele jaar door. Hieraan kan men voor slechts € 25 per jaar aan deelnemen. Het hockeyen voor recreanten is op dinsdagavond van 20.00 tot 21.00 uur.
Alle informatie over het hockey in Ridderkerk is te vinden op de website van korfbalvereniging Ten Donck: www.tendonck.nl. Vanaf deze site kan men ook een inschrijfformulier downloaden. Wie een kind eerst een keer wil laten meetrainen of meer informatie wil kan contact opnemen via: hockeytendonck@gmail.com.