Foto: Johan Kruithof

Groter gebied voor buurtpreventie

RIDDERKERK - Buurtpreventie Centrum-Oost heeft haar gebied uitgebreid met de Ridderkerk West. Er wordt al een tijdje ook in deze wijk gelopen. Gezien de omvang van de wijken waar de vrijwilligers hun rondes doen, wordt er nu ook vaker van de fiets gebruik gemaakt.
Bewoners van West kwamen zelf met het initiatief voor het starten met buurtpreventie. Het idee werd met veel bijval besproken in het Wijkoverleg West, maar de gemeente wilde liefst samenwerking zien met een al bestaande buurtpreventie. Er hoefde dan niet nog een organisatie opgebouwd te worden. Aansluiting werd daarom gezocht met Buurtpreventie Centrum-Oost. Samen met Buurtpreventie Drievliet / 't Zand is er nu een flink aaneengesloten gebied; daarnaast zijn natuurlijk Buurtpreventie Bolnes (de oudste) en Buurtpreventie Slikkerveer (de jongste) actief binnen Ridderkerk.
Door de gebiedsuitbreiding kan de Buurt Preventie Centrum en Omgeving (de nieuwe naam) nog wel wat extra lopers gebruiken. Volgens Ineke van de Merwe kan iedereen met de buurtpreventie bijdragen aan de veiligheid. "Jong of oud, iedereen die nog redelijk kan lopen of fietsen kan meedoen. Het is ook zeker niet alleen voor mannen. Bij ons zijn momenteel meer dames" merkt ze op. Knelpunten die door de buurtsurveillanten worden gesignaleerd worden gemeld bij de gemeente, Woonvisie of politie. Ook zijn de lopers regelmatig vraagbaak voor wijkbewoners. "Wie denkt politieagent te kunnen spelen bij de buurpreventie moeten wij u teleurstellen: wij bereiken alleen resultaten door zaken te signaleren en te melden. Wordt het "spannend" dan doen wij juist een stapje terug."
Buurt Preventie Centrum en Omgeving (BPCO) verzorgt een training voor alle lopers, degelijke kleding, een bakje koffie en natuurlijk ook gezelligheid. Het is mogelijk om een keertje op proef mee te lopen. Voor meer informatie kunnen geïnteresseerden contact opnemen met Arie-Piet Noordegraaf: 06 5172 4577 of met Sabina: 06 1171 7275.