Ander groen beeld voor Verbindingsweg

RIDDERKERK - De Verbindingsweg door Nieuw Reijerwaard, tussen IJsselmondse knoop en Ridderkerk, krijgt in de komende jaren een vernieuwd uiterlijk. De weg wordt verlegd en verbreed, de kruisingen met de nieuwe wegen zoals de Laurierweg worden aangelegd en er komen drie ruime groenstroken waar nieuwe bomen in worden geplant.
De essen die nu het straatbeeld bepalen moeten worden gerooid. Gerichte onderzoeken tonen aan dat het duurzaam handhaven van de essen niet mogelijk is. Henk Koene, projectleider Civiel van de Gemeenschappelijke Regeling Nieuw Reijerwaard (GRNR), legt uit waarom: "Het rooien van de essen is niet onze eerste keuze. Onderzoek toont aan dat een groot aantal van de essen ziek is. Deze bomen hebben de zogenaamde essentaksterfte. Vooralsnog is er geen middel voorhanden om deze ziekte aan te pakken." De ziekte van de bomen is niet de enige reden om alle essen te kappen. "Voor duurzame voorzieningen van kabels, leidingen en afwateringsconstructies moeten we voldoende brede kabels- en leidingstroken kunnen aanleggen. Hiervoor hebben we ruimte nodig. De aanleg van kabels, leidingen en afwatering in brede stroken houdt in dat de bomen door gebrek aan ruimte, water en voedingsstoffen verzwakken. Hierdoor zijn ze nog kwetsbaarder voor ziekten." Het is er de GRNR en de gemeente Ridderkerk alles aan gelegen om het beeld van de groene laan die de Verbindingsweg nu heeft te behouden. De nieuwe bomen komen in drie rijen te staan, zodat de groene laan in de toekomst gehandhaafd blijft. "Het groene uiterlijk van de Verbindingsweg komt weer terug."