Gemini College verdient goed gebouw

INGEZONDEN

Ridderkerk heeft twee middelbare scholen. Het christelijk Farelcollege aan de Kastanjelaan en het openbare Gemini College aan de Margrietstraat.
Het Farelcollege heeft de laatste jaren verschillende vernieuwingen ondergaan. En is nu een verzameling van lage gebouwen voor verschillende afdelingen met een omsloten schoolplein. Prettig voor de school is dat er op loopafstand twee sporthallen zijn, en er een nieuwe bij komt. Het Gemini College is nieuwbouw toegezegd. Er is de laatste jaren zeer ingezet op innovatie en vernieuwing van het onderwijs. En dat werpt vruchten af. Examenresultaten van VWO 94%, HAVO 88%, VMBO GT 95%, VMBO K 98%, VMBO B 100% klinken als een klok. Wanneer er straks een nieuw gebouw is, dan is de school van binnen en van buiten vernieuwd. Het nieuwe Gemini College staat gepland aan de Rotterdamseweg. Eerst was deze gedacht aan de kant van de RVVH en nu aan de kant van De Fakkel. Wij gunnen het Gemini eenzelfde ruimtelijke positie als het Farel, dus ook laagbouw in het groen met een omsloten schoolplein, goed en veilig bereikbaar met fiets en openbaar vervoer. De luchtkwaliteit rondom de Rotterdamseweg is een aandachtspunt, zeker in combinatie met jonge mensen. Het college zet in op hoogbouw op markante punten, maar dat lijkt ons ongewenst voor een school. Definitieve plannen zullen waarschijnlijk in december worden besproken in de gemeenteraad.
Mocht u ons hierover willen adviseren of op iets attenderen dan horen wij graag van u.

Arianne Ripmeester en Jeroen Rijsdijk, PvdA Ridderkerk