Marten Japenga is weer de wethouderskandidaat van de CU

Wethouder onderaan op lijst

RIDDERKERK - CU's lijsttrekker Robert Kooijman stond bij de vorige verkiezingen op een – leek het – niet verkiesbare plek 4. Door wisselingen binnen de fractie werd hij al snel toch raadslid en spoedig daarna stond hij voor de uitdaging van het fractievoorzitterschap.
Binnen en buiten de Ridderkerkse ChristenUnie bestaat veel waardering voor het functioneren en optreden van de huidige fractie. Twee van de huidige raadsleden willen ook door. Op de tweede plaats staat Tjalke Alkema. Tjalke is nu vier jaar raadslid en heeft zich sterk ontwikkeld. Op 'zijn' dossiers neemt hij een centrale en sturende positie in binnen de gemeenteraad. Dit valt velen, inclusief de media, op. De dossiers waarmee Tjalke zich bezig houdt, dragen bij aan het inhoudelijke profiel van de ChristenUnie. Die betreffen namelijk met name het onderwerp duurzaamheid. De commissie hoopt dat Tjalke zich de komende vier jaar verder kan ontwikkelen in 'zijn' beleidsterreinen én daarnaast ook op nieuwe terreinen een sturende rol krijgt.
Op de derde plaats staat Erna de Wolff. Erna heeft de afgelopen periode meegedraaid in de steunfractie en binnen een aantal gemeentelijke commissies. Erna heeft na een periode van bezinning, toegezegd om op plaats 3 te willen staan. Vanuit de leden is zij veelvuldig voorgedragen als raadslid. Vanuit de lijstcommissie én de leden is er sterk gepleit voor een diverse fractie, ook in de verdeling man-vrouw. Erna heeft vanuit haar werk kennis en ervaring van zorg en welzijn, belangrijke speerpunten voor de fractie.

Wethouders kandidaat
De huidige wethouder namens de ChristenUnie, Marten Japenga neemt de positie van lijstduwer in op de kandidatenlijst. De afgelopen periode heeft Marten zich als wethouder nadrukkelijk geprofileerd op het thema duurzaamheid en is mede daardoor een bekend lid van het college van Burgemeester & Wethouders en ook ChristenUnie-gezicht. Het bestuur ziet hem om die reden graag terug als wethouder. Als de ChristenUnie weer deel gaat nemen aan een nieuwe coalitie dan is Marten Japenga de kandidaat-wethouder.