Amnesty's Schrijfmarathon in Gemeentehuis Ridderkerk

RIDDERKERK - Na de zeer succesvolle Schrijfmarathon afgelopen jaar, gaat Nederland opnieuw massaal brieven schrijven voor mensen die groot onrecht is aangedaan. Ook in Ridderkerk wordt op 7 en 8 december volop geschreven. In de hal van het gemeentehuis is een tentoonstelling van de Wereldwinkel en daar staat ook de Amnestygroep. Iedereen die wil schrijven is welkom van 10 tot 16 uur op beide dagen.

Er worden brieven geschreven voor mensen die gediscrimineerd worden om wie ze zijn, die vastzitten omdat ze voor hun mening uitkwamen of vermoord werden terwijl de daders vrijuit gaan. Ook sturen de brievenschrijvers de mensen die dit jaar centraal staan groetenkaarten, zodat ze weten dat ze niet vergeten zijn.

Tijdens de Schrijfmarathon van vorig jaar werd in Nederland een recordaantal van 166.000 brieven geschreven. Wereldwijd werden bij 4,7 miljoen brieven, kaarten, handtekeningen, sms'jes en WhatsApp'jes verstuurd. Hoe groter die vuist, hoe groter de druk op autoriteiten om te zorgen voor gerechtigheid.

Tijdens de Schrijfmarathon van 2017 krijgen mensenrechtenverdedigers speciale aandacht. Deze activisten steken hun nek uit. Zij hebben de moed op te komen voor vrije meningsuiting, tegen discriminatie of onderdrukking. Ze roepen machthebbers ter verantwoording. Maar doordat ze op de voorgrond treden, zijn ze een gemakkelijke prooi voor de autoriteiten. Wereldwijd worden zij steeds vaker slachtoffer van intimidatie, vervolging en geweld. Zelfs de voorzitter en de directeur van Amnesty Turkije zitten in de gevangenis.