Rijsoords schilderij niet verkocht

RIDDERKERK - Het olieverfschilderij "Somernachmittag" uit 1893 van de Duitse schilder Friedrich Kallmorgen (1856-1924), dat op 24 november in München is geveild bij veilinghuis Ketterer Kunst, is niet verkocht. Het schilderij wordt nu vier weken lang aangeboden in een post-auction sale voor een prijs van 16.000 euro. Het zou dus alsnog door de gemeente Ridderkerk of door een kunstverzamelaar van Rijsoordse werken kunnen worden aangekocht.

Eerder plaatsten we onderstaand bericht over het schilderij:

Rijsoords schilderij in november op Duitse veiling

RIDDERKERK - Op 24 november wordt in München een schilderij van de Duitse schilder Friedrich Kallmorgen (1856-1924) geveild. Kallmorgen maakte tussen 1881 en 1913 minstens vijftien studiereizen naar Nederland. Hij heeft twee zomers in het schildersdorp Rijsoord vertoefd, waar hij verbleef in hotel Warendorp (nu Ross Lovell). Er zijn van Kallmorgen verscheidene schilderijen bekend met een Rijsoordse voorstelling. Het grote olieverfschilderij met een afmeting van 84 x 109 cm, dat nu wordt aangeboden heet "Somernachmittag" en is gedateerd 1893. Het stelt twee meisjes voor, die bij een grote koperen melkkan in het gras aan het Waaltje zitten. De geschatte waarde van het schilderij ligt tussen de 18.000 en 24.000 euro. Het schilderij heeft altijd behoord tot de kunstcollectie van een familie uit Hamburg. Tussen 1887 en 1914 werd Rijsoord door velen buitenlandse kunstenaars bezocht. Niet vaak komt er een Rijsoords werk op de markt. De gemeente Ridderkerk heeft tien jaar geleden het werk "Woman attending her toilet" van Wilhelmina D. Hawley (1860-1958) kunen aankopen. (website: kettererkunst.com)