Jan van Hulsteijn en Truus Luijendijk zagen de Wereldwinkel veranderen in een cadeauwinkel Foto: Johan Kruithof

Wereldwinkel 25 jaar in Ridderkerk

RIDDERKERK - De Wereldwinkel in Ridderkerk bestaat in december 25 jaar. Dit wordt van 25 november t/m 25 december gevierd met een wekelijkse actie. Op 7 en 8 december presenteert de Wereldwinkel zich met andere organisaties die aangesloten zijn bij Stichting Wereldwerk Ridderkerk (ook 25 jaar) in de expositieruimte van het gemeentehuis. Op zaterdag 9 december wordt er bij de Wereldwinkel aan de Schoutstraat feestelijk uitgepakt.
De verkoop van artikelen van de Wereldwinkel wordt in Ridderkerk al langer gedaan dan 25 jaar. Vanuit de gereformeerde kerk van Bolnes werden al in 1987 koffie en andere producten verkocht. Werkgroepen van andere kerken zijn dat al snel ook gaan doen" vertelt Truus Luyenduijk over de voorgeschiedenis van de Wereldwinkel in Ridderkerk.
Onder de vleugels van een inmiddels opgerichte stichting werd op 12 december 1992 een echte winkel geopend aan de Kerksingel. Nieuwbouw aan de Schoutstraat bracht de Wereldwinkel naar de huidige locatie in een moderner en ruimer pand. Het is hier uitgegroeid tot een bijzondere cadeauwinkel. "De Wereldwinkel heeft duidelijk een ontwikkeling doorgemaakt. Voorheen draaide het vooral om de verkoop van eerlijke koffie, thee, wijn, rijst en andere eerlijke voedingsmiddelen. Veel Fair Trade producten zijn nu ook te vinden in de supermarkten. Op zich is dat natuurlijk een goede ontwikkeling, maar de Wereldwinkel is zich daarom gaan richten op een veel breder assortiment. Met alles wat we nu bieden zijn we een echte cadeauwinkel geworden" stelt stichtingsvoorzitter Jan van Hulsteijn vast.

Oudgedienden
Oud-bestuursleden en voormalige medewerkers kunnen het op zaterdag 9 december allemaal zelf bekijken. De Wereldwinkel hoopt die middag op een weerzien met veel oude bekenden: "We hebben helaas niet van iedereen de adressen, maar ook wie geen uitnodiging heeft gekregen is van harte welkom."
Alle klanten van de Wereldwinkel worden op deze zaterdag ontvangen met koffie en wat lekkers. Er wordt een tent buiten gezet om iedereen te kunnen ontvangen. Ook nieuwe vrijwilligers mogen zich (ook op andere dagen) melden. "We kunnen die hulp goed gebruiken".

Acieweken
Alle klanten die deze week voor minimaal 15 euro in de Ridderkerkse Wereldwinkel besteden krijgen een reep van Tony Chocolonely cadeau. In week 49 is er een actie met een Fair trade wasmiddel. De week erna is de Dopper in de aanbieding, De week voor kerst wordt een jubileumkorting van 25% op het hele assortiment gegeven (m.u.v. foodartikelen en aanbiedingen). Op 7 en 8 december presenteert de Wereldwinkel een greep uit de producten in het gemeentehuis.