Op het podium in de RDM Campus
Op het podium in de RDM Campus Foto: Johan Kruithof

Erasmusklas bouwt robot van Lego

RIDDERKERK - Leerlingen van de Erasmusklas Ridderkerk hebben hun innovatieve ideeën en zelfgebouwde robots gepresenteerd tijdens de First Lego League regiofinale in Rotterdam.
Deze scholieren hebben zich de afgelopen tijd gestort op het onderwerp hydrodynamics. Met hun team "De Intelligente Waterblokken" (D.I.W.) presenteerden zij hun onderzoek en technische oplossing in de RDM Campus in Rotterdam. D.I.W. wilde het probleem van gebrek aan drinkwater op Sint-Maarten aanpakken n.a.v. de actualiteit. Het team heeft een boot bedacht met daarin speciale leidingen en filters waardoor van zeewater schoon drinkwater wordt gemaakt. Tevens hebben de leerlingen contact gehad met een deskundige en haar vragen gesteld over rioolbeheer. Parallel aan het onderzoek bouwde het team een eigen robot van lego. Deze robot moest na programmeren zelfstandig missies uit kunnen voeren. De missies stonden in het teken van hydrodynamics, denk bijvoorbeeld aan het vervangen van een leiding. De leerlingen kregen een medaille als aandenken en hebben er met elkaar een onvergetelijke dag van gemaakt.
De Erasmusklas Ridderkerk is een klas voor (hoog)begaafde leerlingen van de groepen 5 t/m 7 van de vijf openbare basisscholen in Ridderkerk. In deze klas treffen zij één dag per week ontwikkelingsgelijken met wie zij onder andere deelnemen aan projecten, filosoferen en debatteren.