Architect Hans Moor bekijkt kritisch het huis van Alice Lo en Kiomi van Breukelen Foto: Johan Kruithof

Groots werk met 'Tiny Houses'

RIDDERKERK - Op het Farelcollege in Ridderkerk werd dinsdagmiddag het project Tiny Houses afgerond. In het kader van het CKV-programma stonden alle leerlingen van havo/vwo 4 voor de uitdaging om met hun eigen versie te komen van een kleiner en duurzamer huis.
Ze moesten hun idee van een Tiny House niet alleen ontwerpen, maar ook daadwerkelijk bouwen op schaal (1:20). Voor veel leerlingen betekende dit dat ze voor het eerst een zaag in handen kregen. "Vormgeving en architectuur zijn terreinen die we met CKV ook willen laten verkennen. Daarbij konden we heel actueel zijn, want er is momenteel een groeiende beweging in de wereld naar kleiner en ecologisch wonen. Ook in Rotterdam is al een Tiny House project" zegt docent Jos Crezée. De leerlingen werken vijf weken aan hun minihuizen.
Voor de beoordeling kwam architect Hans Moor naar de Farel. Hij heeft al verschillende concepten voor Tiny Houses bedacht. Na een korte lezing hierover ging hij als eenmansjury langs alle bouwwerken. Alle leerlingen gaven daarbij zelf een presentatie over de punten die ze bij de architect onder de aandacht wilden brengen. Ook het raadslid Hans Ipskamp kwam belangstellend kijken. De gemeenteraad nam begin deze maand een motie aan voor een onderzoek naar de haalbaarheid van Tiny Houses in Ridderkerk. Hans Moor was na zijn ronde onder de indruk van veel werkstukken. "Het is indrukwekkend wat met deze opdracht is gepresteerd. Iedereen heeft echt z'n best gedaan. Elke architect zal er weer anders naar kijken. Een voorkeur is altijd selectief, maar ik heb natuurlijk ook wel op de details gelet" aldus de architect. Als winnend bouwwerk koos hij voor het strandhuis van Kiomi van Breukelen en Alice Lo. "Ze zijn met een bepaalde vrijheid met het idee aan de slag gegaan. Hun perspectieftekening is mooi gemaakt en ze hebben het ook zo gebouwd. Hun slaapkamer met zicht op de sterrenhemel is prachtig."