Het moet weer leuker worden voor de chauffeurs van lijn 601

Gemeenteraad komt op voor lijn 601

RIDDERKERK - De gemeenteraad van Ridderkerk springt in de bres voor de chauffeurs van lijn 601. Breed gesteund werd vorige week een motie, waarmee het college opdracht krijgt om het werkplezier van de vrijwilligers terug te brengen of aansluiting te zoeken bij een andere organisatie.
Lijn 601 is de voormalige buurtbus van Ridderkerk, die nu in de reguliere dienstregeling van de RET is opgenomen. Voorheen had de in Rijsoord geboren buurtbus een eigen bestuur, maar nu komt de aansturing vanuit de vereniging Wijkbus IJsselmonde. Over die samenwerking zijn veel Ridderkerkse chauffeurs ontevreden. Zij spreken over slechte communicatie. Ook vertonen de bussen waarmee ze moeten rijden veel kuren. "Er zijn inmiddels nieuwe bussen besteld, maar daar is het nog een halfjaartje op wachten" zegt wethouder Tineke Keuzenkamp over dit punt. Uit gesprekken met de chauffeurs heeft ze geconstateerd dat er veel dingen mis zijn: "Daar ben ik van geschrokken. De voorzieningen moeten goed zijn. Daar is nog veel aan te verbeteren".

Plezier terug
Alle raadsfracties benadrukken dat ze lijn 601 niet kwijt willen. "Het is een belangrijke verbinding tussen Ridderkerk en Barendrecht en daarom steunen wij deze motie" aldus Björn Ros van D66/GroenLinks. PvdA-fractievoorzitter Arianne Ripmeester zegt geschrokken te zijn van alle onrust. "Deze bus is belangrijk voor onze oudere inwoners. We moeten er daarom voor zorgen dat het onze bus blijft met onze vrijwilligers."
Ook CDA-raadslid Els Berkhout wil dat er alles aan gedaan worden om de onrust weg te nemen. Wethouder Keuzenkamp zet daar ook op in. "Op die nieuwe bussen moeten we wachten, maar de coördinatie en service kunnen we wel eerder verbeteren. We willen dat lijn 601 blijft en dat de chauffeurs met plezier op de bus stappen en dat is nu niet zo."

Goedkoper
Met de door Echt voor Ridderkerk, PvdA, Leefbaar Ridderkerk en Groep Ipskamp ingediende motie is aangedrongen om snel met een oplossing te komen. Dat mag binnen de huidige organisatiestructuur, maar de motie zet ook de deur open voor aansluiting bij de vereniging Buurtbus Albrandswaard, die met vrijwilligers buslijn 602 verzorgt. "Die buurtbus rijdt nu twee jaar en er zijn geen klachten. En Barendrecht heeft deze vereniging nu benaderd voor het opzetten van lijn 603. Als we hierbij aansluiten kan het ook nog goedkoper" stelt Petra van Nes van Echt van Ridderkerk.Voor SGP-raadslid Anton Rotier is dat nu een stap te ver. "We moeten ervoor waken dat we een soort BAR-vervoerbedrijf gaan beginnen. Het is nu bij de vervoersautoriteit ingebed"