Bondskruis voor Joop Klomps

RIDDERKERK  - Het bondskruis van de jaarlijkse tentoonstelling van de Ridderkerkse vogelvereniging Witroka was dit jaar voor Joop Klomps uit Barendrecht. Hij won de hoogste onderscheiding bij deze vogelshow met een van zijn kleurkanaries. Een zogenoemde rood schimmel kreeg van de keurmeesters 94 punten.
Voor Klomps, die sinds vier jaar serieus met de vogelkwekers meedoet, is het de eerste keer dat hij een bondskruis mee naar huis mocht nemen. Twee van zijn andere vogels werden bovendien met 93 punten gewaardeerd en hij kreeg voor zes kanaries 92 punten. Het bracht hem in het generaal klassement van Witroka naar een derde plaats. Ridderkerker Theun Knoop, eerder dit jaar nog wereldkampioen met een van zijn dwergpapegaaien, werd door hem nipt afgetroefd. Hij kwam tot één keer 94, twee keer 93, twee keer 92 en vier keer 91. De eerste plaats van de jaarshow was voor Ben Schreuders uit Rotterdam, die één keer 94 en vijf keer 93 punten voor zijn kanaries kreeg. Ridderkerker Ad Tholenaars eindigde in het klassement op zilver met twee scores van 94 punten, een keer 93 en zes keer 92 punten. Voor geen van de vogels bij Witroka was dit jaar een score van 95 weggelegd. Voor de show waren dit jaar 474 vogels ingezonden. Ook dit jaar werd er meegedaan door enkele Belgische kwekers.