Provincie houdt tramtracé op de kaart

RIDDERKREK - Het is het gemeentebestuur nog niet gelukt om de Ridderkerklijn definitief van de kaart te krijgen. Wethouder Volbregt Smit lobbyt al bijna vier jaar om een streep te kunnen zetten door het tramtracé. Hij kreeg de vervoersautoriteit MRDH achter zich, maar het provinciebestuur gaat vooralsnog niet in op de Ridderkerkse smeekbedes.
In de nieuwe visie Ruimte en Mobiliteit van Zuid-Holland is het Ridderkerkse tramtracé niet geschrapt. De ruimtelijke reservering, die in 2011 op verzoek van de toenmalige Stadsregio is gedaan, moet wat betreft Gedeputeerde Staten overeind blijven: "Het zou vrijwel onmogelijk zijn om de reservering opnieuw in te stellen nadat hij eenmaal is vervallen". Het provinciebestuur is niet overtuigd van een recent onderzoek van verkeerskundig bureau Goudappel Coffeng dat uitkomt op "mindere effectiviteit" dan eerdere verwachtingen over de Ridderkerklijn. Bovendien wil Zuid-Holland ook andere opties openhouden. "In het onderzoek naar hoogwaardige busnetstructuur kan ook de ruimtelijke reservering worden betrokken. Verder lopen op dit moment nog diverse trajecten, waardoor het nog niet duidelijk is hoe het openbaar vervoer in de omgeving Rotterdam-Ridderkerk-Drechtsteden eruit zal zien en wat gewenste ontwikkelingen zullen zijn" aldus GS.

Op slot gezet
Het Ridderkerkse college probeert nu met inspraak op de visie de provincie op andere gedachten te brengen. Namens de gemeente bracht wethouder Tineke Keuzenkamp vorige week de boodschap over in het provinciehuis. "De claim zet Ridderkerk op slot. Veel gewenste ontwikkelingen staan stil" stelt de wethouder. Zij wijst daarbij op onder meer de al jaren bestaande onzekerheid voor twee kerken en de voormalige huishoudschool aan de Koninginneweg en de planologische onzekerheid voor Trelleborg, waardoor investeringen op een laag pitje staan. Aan de provincie gepresenteerd is een kaartje waarop dertien plekken zijn aangegeven waar ontwikkelingen stagneren door de claim die voor de tram is gelegd. "Er liggen mooie plannen op de plank die we niet uit kunnen voeren. Gebouwen raken hierdoor verpauperd. De ruimteclaim heeft geen zin als er geen geld is en geen concreet zicht op realisatie" stelt Keuzenkamp. Zij kan daarom allerminst vinden in de stelling van de provincie om het tracé voor de zekerheid op de kaart te houden. "Dat is zoiets van: baat het niet dan schaadt het niet. Maar dat is geen verantwoord ruimtelijk beleid. Het is een claim die Ridderkerk wel schaadt en de ontwikkeling van onze gemeente belemmert."