Foto: Johan Kruithof

Schilderij met een boodschap

RIDDERKERK - In de Burgerwissellijst van de Kunstroute Ridderkerk hangt in de maand december een schilderij van Borre Minderman. De onthulling van zijn kleurrijke doek "Het virus genaamd de mens" was afgelopen zaterdag in grandcafé Burgerzaken, waar de kast van de Burgerwissellijst een permanente plaats heeft.
De met acrylverf geschilderde voorstelling mag een recent werkstuk van Borre genoemd worden. De 17-jarige Ridderkerker voltooide het pas afgelopen week. "Ik had ook een ander werk kunnen pakken, maar ik wilde graag iets nieuws presenteren. En het idee hiervoor had ik al in mijn hoofd" aldus de jonge schilder.
Borre heeft met zijn werk een beeld willen geven van een vervallen aarde. "Het schilderij laat een uitgestrekte woestijn zien, wat voorheen bloeiend park was. Overgebleven zijn een brug over een drooggevallen vijver, dode bomen, geen mensen, verlaten bankjes en een verlaten weg" vertelt de maker. Hij hoopt dat hiermee ook een boodschap over komt. "Met dit werk probeer ik mensen te laten beseffen hoeveel invloed de mens heeft op zijn leefomgeving. Hiermee doel ik natuurlijk op klimaatverandering en de opwarming van de aarde. Als wij in de toekomst nog normaal willen kunnen leven is het nu de tijd om actie te ondernemen. De aarde overleeft het wel, maar de mens zeker niet."
De Kunstroute Ridderkerk stelt met de Burgerwissellijst jonge en oudere (amateur)kunstenaars in de gelegenheid om hun kunst aan een breder publiek te presenteren. Met de aanmeldingen die er nu liggen kan men de expositiekast het komende halfjaar maandelijks met een nieuw werk vullen.