Hulp bij overstap van school

RIDDERKERK - Na de kerstvakantie breekt er een spannende tijd aan voor de kinderen die nu nog in groep 8 zitten. In deze periode krijgen zij te horen welk advies er is uitgekomen uit de Cito-toetsen en op basis hiervan wordt er gekozen voor een middelbare school. Dit kan veel vragen oproepen bij kinderen.
Wanneer ze naar de middelbare school gaan, verandert er veel. Dit begint al met de route naar school. Waar de basisschool meestal op loopafstand was, moet er nu gefietst of gereisd worden met het openbaar vervoer. Bovendien is het schoolgebouw nieuw en veel groter. Hier moet de kinderen de weg vinden tussen nieuwe en oude leerlingen, wat soms best spannend kan zijn. Ook moeten ze hun plek vinden in hun nieuwe klas met nieuwe klasgenoten en sluiten ze nieuwe vriendschappen. Bovendien moeten brugklassers vaak wennen aan nieuwe vakken, het hebben van een andere docent ieder lesuur, veranderen van lokaal en het hebben van huiswerk.
Op de middelbare school wordt de hoeveelheid huiswerk over het algemeen langzaam opgebouwd, maar binnen een paar weken heeft een brugklasser toch wel iedere schooldag huiswerk.

Goede begeleiding
"Het kan heel lastig zijn om dit te plannen en op een goede manier de agenda bij te houden. We zien vaak dat kinderen in de brugklas het moeilijk vinden het leer- en maakwerk goed te plannen en het gebeurt dan ook vaak dat ze te laat beginnen met leren. Een goede begeleiding, vanuit school en thuis leert het kind een aantal dagen van te voren al te beginnen aan een overhoring.", zeggen de jongerencoaches Tina en Evina van Sport en Welziijn in Ridderkerk. "Wij vanuit het Coaching Point kunnen hieraan een steentje bijdragen door kinderen en jongeren die hier tegenaan lopen te adviseren en tips te geven."
Wie het spannend vindt om van basisschool naar middelbaar onderwijs te gaan en en hierover wil praten kan contact opnemen met de jongerenwerkers van het Coaching Point via coachingpoint@senw-ri.nl of 06 1191 1950.