Bekeken wordt hoe het 'gat' bij A15/A6 gedicht kan worden
Bekeken wordt hoe het 'gat' bij A15/A6 gedicht kan worden Foto: Johan Kruithof

De gevolgen van fijnstof

INGEZONDEN

RIDDERKERK - De net uitgegeven "Bosatlas van de veiligheid" houdt zich onder meer bezig met het overlijdensrisico. Het was nog in het NOS-journaal. Schrik niet. Op nummer een: vallen. Fijnstof is een goede tweede en derde is straling.
Dat het risico op overlijden voor fijnstof zo groot was zal toch niet iedereen gedacht hebben. Dat er een kans is op vroegtijdig overlijden, dat is al langer bekend. Natuurlijk is het wel zo dat op de ene locatie dat risico groter of kleiner zal zijn dan op een andere. Maar bij ons in Ridderkerk staat de slechte invloed van het verkeer op de A15/A16 en de Rotterdamse weg vast. Dat is een gegeven. Die invloed is groot, zeker voor wat de kleine zeer gevaarlijke deeltjes fijnstof betreft die uitgestoten worden. Die dwarrelen de langs de wegen gelegen wijken in. Je ziet ze niet, het is een sluipend gevaar. En de afstand? Die doet er niet toe. Ook op kilometers afstand zijn concentraties fijnstof gevaarlijk. De wegen A15/A16 liggen er, daar kunnen we niets aan doen. Het is daarom goed te blijven proberen het gevaar zo veel mogelijk in te dammen. De werkgroep Lucht en Geluid vindt het uitstekende gedachte dat de gemeente onderzoekt hoe het open gat langs de A15/A16 dat fijnstof binnenlaat, op een verantwoorde manier gedicht kan worden. Er wordt onder andere voor Ridderkerk-West gekeken naar Softs-schermen die fijnstof kunnen afvangen. Een prima initiatief, want wie is er nou niet voor een goede volksgezondheid?

Dick de Winter,
werkgroep Lucht en Geluid