Het interkerkelijk koor Salem start op 8 januari met het instuderen van het nieuwe oratorium.

Dromen van Daniël in nieuw oratorium

RIDDERKERK - In 2018 zullen er tenminste drie uitvoeringen plaatsvinden van het Daniël oratorium "Balling aan het hof". Op 22 april is de première van dit nieuwe werk van ds. Martin de Geus en componist Dirk Zwart, waarna het Ridderkerkse interkerkelijk koor Salem dit dertigdelige stuk ook zal zingen op 29 september en 7 oktober.
Het is het vierde oratorium waarvoor De Geus (teksten) en Zwart (muziek) tekenen. Alle woorden staan inmiddels op papier en de musicus is nu bezig met de laatste details. "Martin is een kundig dichter. Er hoeft zelden iets te worden veranderd om het beter lopend te krijgen" zegt Dirk Zwart over de samenwerking. Volgens de toonzetter is er nu wel een groot verschil met de voorgaande werken. "De dramatische elementen zijn sterker. Eerder was er steeds de rolverdeling van een verteller met daarna steeds koorzang. Nu hebben we een structuur met meerdere rollen."
Martin de Geus wil met het verhaal van Daniël een boodschap brengen die past bij deze tijd. Hij trekt een parallel van zijn leven in ballingschap met vluchtelingen die elders hun heil hebben moeten zoeken. "Identiteit is een van de thema's. Hoe sterk sta je in je geloof als je in de minderheid bent?" stelt de predikant. Ook de dromen van Daniël krijgen het oratorium extra betekenis. "Hij had eigen dromen en kon dromen uitleggen. En ieder mens heeft zo zijn dromen" aldus De Geus, die hiermee ook een link legt met "Idealen en visioenen", het jaarthema van zijn kerk.

Gastleden
Het nieuwe oratorium wordt vanaf 8 januari ingestudeerd door interkerkelijk Salem met opnieuw gastleden. "Er hebben zich al enkele oud-leden en deelnemers van ons vorige oratorium aangemeld. We hebben hiermee al versterking van 19 mensen, maar we hopen natuurlijk om meer om een groot koor te kunnen vormen" zegt voorzitter Joke de Bok.
Iedereen die mee wil doen kan zich tot 22 december aanmelden via: : jokebok@planet.nl. Deelname aan dit projectkoor, inclusief de geplande uitvoeringen, kost € 25.